10 tips på läsvärda artiklar i september om digital marknadsföring

prenumerera på nya artiklar

Tips och inspiration för dig som arbetar med digital kommunikation. Vi skickar ca 3-4 artiklar om sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy.

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

Trevlig läsning!

Begränsad söktermsrapport i Google Ads

Google kommer begränsa vad som visas i söktermsrapporten.

Search Engine Land skriver i denna artikel att Google planerar att bara visa de sökningar som har gjorts av ett visst antal personer, vilket innebär att färre söktermer kommer att vara synliga i rapporten. 

I dagsläget kan man som annonsör se söktermer som bara fått en visning eller ett klick, något som alltså kommer kunna försvinna från rapporten i framtiden.

Beslutet är en del i Googles arbete kring att upprätthålla sin policy gällande integritet och personlig data.

Ny målgrupp i Google Ads

De tidigare målgruppsvarianterna Custom Affinity och Custom Intent i Google Ads slås nu ihop och blir Custom Audiences.

Målgruppen, som är tillgänglig för display-, discovery-, gmail- och YouTube-kampanjer, sätts som vanligt upp antingen i Audience Manager eller under målgruppsfliken på kampanj- eller annonsgruppsnivå.

I artikeln kan du läsa mer om skillnaderna mellan de två gamla målgrupperna och den nya varianten.

Nyheter i LinkedIn Pages

LinkedIn prestenterar en rad olika nyheter för LinkedIn Pages

En av dem är nytillskottet “My Company” – en flik som ska finnas tillgänglig på företagssidan och som kommer vara avsatt för företagets anställda. 

Detta sägs, enligt LinkedIn, vara ett försök i att förbättra kommunikationen och möjligheten för personerna inom företaget att “connect:a” eftersom det möjliggör för de anställda att dela framsteg och mål med varandra. 

“View Page followers” är ytterligare en nyhet på företagssidorna och ger administratörerna av sidan möjlighet att se vilka medlemmar som följer deras sida.

Tidigare har bara generell data om medlemmarnas demografi varit tillgänglig, men nu finns alltså djupare insikter att få om sidans följare.

Nytt utseende i Microsoft Ads kampanjhanterare

Microsoft Ads introducerar ett nytt utseende i sin kampanjhanterare som bland annat ska göra det enklare för de som hanterar flera olika konton att snabbt kunna skapa sig en överblick på var insatser behövs göras. 

Den nya designen ska ligga i linje med Microsofts övriga tjänster och dessutom påminna mycket om kampanjhanteraren i Google Ads vad gäller just utseende och funktion.

Ytterligare förändringar kommer att göras så småningom, menar Microsoft. Till exempel kommer sektionen för fakturering att få ett lyft med ett nytt utseende för transaktionshistorik.

Är du intresserad av att läsa mer om Microsoft Ads nya design går det att läsa vidare i denna artikel.

LinkedIn targeting tillgänligt för Microsoft Ads

Så kallad LinkedIn targeting ska nu finnas tillgängligt för användare av Microsoft Ads i utvalda länder.

Ett problem för många B2B-företag är att kunder använder samma sökfraser som företag, vilket kan göra det svårt att få in kvalitativa leads. 

Med LinkedIn targeting som ett komplement på både kampanj- och annonsgruppsnivå finns det nu möjlighet för annonsörer i Microsoft Ads att rikta sina annonser lite mer specifikt.

Funktionen ska vara tillgänglig för både sök-, dynamiska sök- och shoppingkampanjer.

Här kan du läsa mer om den nya målgruppsinriktningen och dessutom lära dig hur du tillämpar den på bästa sätt.

TikTok öppnar upp för shopping

TikTok går ihop med Teespring för att möjliggöra för användare att kunna sälja sina produkter via appen, något som ligger i linje med TikToks mål om att kunna erbjuda en så kallad shoppingupplevelse inuti appen.

Funktionen är ännu inte fullt tillgänglig, utan i dagsläget är en landningssida för att anmäla sig till nyheter och uppdateringar kring funktionen allt som finns. 

Är du intresserad av att veta mer om TikToks samarbete med Teespring så finns det mer att läsa i denna artikel.

Facebook Ads slopar regeln om text i bild

Facebook har sedan länge haft regler kring hur stor del av bilden i en annons som får lov att utgöras av text.

Ett tag fanns där en gräns på att max 20% av bilden fick utgöras av text, medan plattformen för ett antal år sedan istället gick ut med en gradering på en skala av OK/Low/Medium/High vilken i sin tur påverkade annonsens levereanspotential beroende på var på spektrat du hamnade.

Nu har Facebook frångått regeln och öppnar upp för att tillåta annonser med bilder innehållandes text – oavsett om det rör sig om en stor eller liten del av bilden.

Det rekommenderas dock fortfarande att annonsörer använder bilder som innehåller mindre eller ingen text då detta sägs vara den variant som presterar bäst.

Däremot kommer ingen varning dyka upp om du trots allt skulle välja att använda en bild med mycket text på.

Begränsat antal annonser i Facebook Ads

Under början av nästa år kommer Facebook begränsa antalet aktiva annonser för annonsörer. Begränsningen kommer baseras på föregående års högsta annonskostnader under en månad.

Samtliga annonskonton kommer att delas in i fyra olika kategorierer beroende på hur mycket annonskostnader de haft under en månad.

En högre total för annonskostnader kommer vara synonymt med ett större antal annonser att kunna använda. 

Ta del av hela artikeln för att läsa mer om de olika kategorierna och hur höga annonskostnader som krävs för de olika nivåerna.

Ytterligare tre nyheter på Facebook

Ignite Social Media listar tre aktuella Facebooknyheter varav en av dem är integrationen mellan Instagram Messages och Facebook Messenger.

En annan är Facebooks nya “Short Video” funktion som kan ses som ett svar på konkurrenten TikTok. 

Mer om hur Facebook utvecklas och bryter ny mark finns att läsa i sin helhet i artikeln.

Begrepp inom SEO

“Structured Data Markup” är ett begrepp som ofta förekommer inom SEO. I denna artikel av Search Engine Journal förklaras begreppets definition, men du kan också läsa om hur du använder det i ditt löpande SEO-arbete. 

En användbar artikel för dig som vill lära dig mer om SEO och en av de vanligaste termerna inom området, helt enkelt. 

10 begrepp som du måste ha koll på i google analytics

Vi har valt ut 10 viktiga begrepp i Google Analytics.

Om författaren

Denise Nilsson
Denise Nilsson
Jag arbetar som Digital Marketing Specialist på Nivide. På vår blogg delar jag med mig av tips och inspiration kring uppdateringar, nyheter och verktyg inom digital kommunikation. Välkommen att kontakta mig på denise.nilsson@nivide.se
DELA INLÄGGET
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Vill du ha ett kostnadsfritt förslag?

Vill du ha ett kostnadsfritt förslag eller mer information om hur vi kan hjälpa ditt företag med frågor som dessa? Skriv till oss på kontakt@nivide.se så återkommer vi inom en arbetsdag för att boka in ett kort telefonsamtal där vi kan förstå ditt behov bättre. 

Liknande artiklar