Vad är DSA och RLSA i Google AdWords?

Utöver vanlig sök-, display- och remarketing-annonsering finns det ett antal andra intressanta annonsmöjligheter i Googles annonsverktyg, Google Adwords. I den här artikeln tittar vi närmare på Dynamic Search Ads (DSA) och Remarketing Lists for Search Ads (RLSA).

Det vanligaste sättet att använda Google Adwords är vanliga sökordsannonser (betalda länkar) som visas när kunder använder de sökord i Google som man har valt att köpa.

Detta kan kombineras med exempelvis display-annonsering, där man syns med målgruppsanpassade annonser när potentiella kunder exempelvis besöker sidor som handlar om ett visst ämne.

En annan vanlig annonstyp i Google AdWords är s.k. remarketing-annonser, som du säkert har sett i samband med att du har tittat på en produkt på nätet som du är intresserad av. När du sedan surfar vidare så syns produkterna som annonser på andra sidor än annonsörens webbplats, i syfte att få dig att gå tillbaka till webbplatsen och slutföra ett köp.

Dynamic Search Ads

När ditt företag gör sökordsannonsering så bestämmer man vanligtvis vilka sökord man vill köpa.

Det finns emellertid andra annonstyper som även exponeras för personer som gör olika sökningar.

En av dessa annonstyper kallas Dynamic Search Ads, eller dynamiska sökordsannonser, och fungerar lite annorlunda mot vanliga sökordsannonser.

Istället för att vi skriver in vilket sökord som vi vill köpa, så visas annonserna när Google exempelvis matchar innehåll på webbplatsen mot en sökning som kunden gör. Google använder sin indexering av webbplatsen för att veta vilket innehåll som finns på er webbplats, och visar sedan en så relevant sida som möjligt för kunden när denna gör en sökning.

Här är ett exempel:

Vi har tidigare skrivit en artikel om hur man skapar en företagssida på LinkedIn och bestämt att den här artikeln ska ingå i vår DSA-kampanj i Google AdWords.

När någon söker efter exempelvis LinkedIn för företag så väljer Google att visa annonsen för den här sidan och länka till blogginlägget, då deras algoritm bedömer sidan att vara relevant för sökningen.

DSA-kampanjer kan vara användbara för olika ändamål, exempelvis om man vill säkerställa att driva trafik till så många delar av webbplatsen som möjligt och täcka in den trafiken som man missar med sina vanliga sökordsannonser.

Det kan även vara bra att tillämpa om man inte vet vad kunderna använder för sökord, och kan bli ett sätt att göra en sökordsanalys för att ta reda på sökord som man sedan kan skapa unika annonser för.

Dynamiska sökordsannonser är även användbart om man har ett stort sortiment på sin webbplats och vill underlätta hanteringen av Google AdWords och samtidigt säkerställa att man visar annonser och driver trafik till hela sitt produktutbud.

E-bok om sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Remarketing Lists for Search Ads

När man pratar om remarketing (eller re-targeting) så syftar man oftast till s.k. displayannonser i Googles displaynätverk, som visas efter att en kund har besökt en webbplats och surfar vidare.

Det finns även remarketing för söknätverket, dvs. annonser som visas i Googles sökresultat när någon letar efter en produkt eller tjänst.

Här är ett exempel:

En kund letar efter att köpa en röd klänning och använder Google för inspiration.

Efter att ha tittat runt på ett annat olika webbplatser väljer kunden att avvakta med sitt köp och påbörjar samma producedur en vecka senare.

I det här scenariot kan de företag, som annonserar i Google, och som har fått ett besök av den potentiella kunden, välja att visa en annan annons när denna gör samma sökning igen.

Eftersom kunden har varit inne på företagets webbplats och bekantat sig med produkten eller varumärket, så vill man kanske exponera ett annat budskap till den potentiella kunden.

Det kan exempelvis handla om att lyfta fram en rabattkod som man erbjuder nya kunder, eller andra fördelar som man kan lyfta fram beroende på vad man vet om kunden och vad denna har visat intresse för.

Välkommen att kontakta oss om du behöver hjälp med företagets annonsering i Google.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer