Vad är TOF, MOF & BOF i digital marknadsföring?

I digital marknadsföring pratas det ibland om Top of funnelMiddle of funnel och Bottom of funnel.

Men vad menas med detta och hur kan du använda det när det kommer till företagets digitala annonsering?

Begreppen används för att beskriva de olika delarna av processen, eller tratten, som en potentiell kund befinner sig i. Är de i början av köpresan, har de kommit en bit på vägen eller är det rent av så att de överväger olika alternativ? 

För att skapa struktur i företagets digitala annonsstrategi kan du använda dig av den här modellen. 

Här är några tips: 

  • Nå kunder högst upp i tratten (Top of funnel) genom att använda målsättningar som räckvidd i sociala medier. Syftet är att nå ut till så många som möjligt för att öka kännedomen i de målgrupper som du vill nå. 
  • Nå kunder högst upp i tratten (Top of funnel) genom att använda målsättningar som länkklick eller visningar av målsida i sociala medier. Syftet är att få nya kunder att hitta till din webbplats. 
  • Nå kunder som har redan har interagerat med ditt företag genom att använda retargeting (middle of funnel). Tänk på att detta inte bara behöver vara webbplatsbesökare utan att du även kan nå exempelvis följare, personer som har tittat på ett videoklipp i sociala medier, engagerat sig i ett Facebook-evenemang eller liknande. I podden Digital kommunikation med Johan Åberg finns flera avsnitt med tips och råd om hur du når olika målgrupper. 
  • Nå kunder som överväger att köpa era produkter eller tjänster eller som spenderar mer tid att interagera med ert innehåll (bottom of funnel). Annonsernas budskap kan utformas för att få dem att återvända och exempelvis göra en förfrågan. 

Det kan vara en bra idé att köra s.k. Always-On-kampanjer i sociala medier där ni regelbundet byter ut budskapen till de olika delarna i tratten. Fundera igenom vilket av de olika stegen där de olika innehållstyperna fungerar bäst:

  • E-böcker och whitepapers
  • Artiklar med tips och inspiration
  • Kundcase
  • Podcastavsnitt 
  • Produktblad och broschyrer 
  • Video

Fundera även igenom vilken typ av innehåll som kunderna behöver i de olika delarna. 

En kund som inte känner till er eller de produkter och tjänster som ni erbjuder och varför de bör ha dem behöver utbildas i det första steget. Skapa därför utbildande innehåll och marknadsför till dessa målgrupper. 

Personer som redan har interagerat med er kanske behöver ta del av annat innehåll för att ta nästa steg i köpresan. Och slutligen då de som överväger att köpa era produkter och tjänster kanske behöver bearbetas med annat innehåll; exempelvis kundcase. 

För dig som vill veta mer

Kontakta oss om du vill ha hjälp med företagets annonsering i Google och sociala medier. 

Lyssna in podden Digital kommunikation med Johan Åberg som ger dig konkreta tips och råd för hur du kan förbättra företagets digitala marknadsföring.

Följ oss på: FacebookLinkedInInstagram & YouTube.

Lycka till med företagets digitala marknadsföring! 

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer