Finjustera företagets digitala kampanjer med bättre statistik

Hej! 

Idag tänkte jag gå igenom hur ni kan förbättra mätningen av era annonskampanjer i verktyg som exempelvis Meta Ads Manager och Google Ads. 

Många företag mäter idag antalet konverteringar och oftast då den huvudsakliga konverteringen som man vill att kunden ska genomföra, exempelvis ett köp eller en förfrågan. 

Då tittar man vanligtvis på nyckeltal som antal visningar, antal klick, CTR, konverteringar och kostnad per konvertering. E-handlare tittar på lite andra nyckeltal också, exempelvis transaktionsvärde och ROAS (Return on ad spend). 

Det här är en mycket bra början om det är så att ni inte mäter resultatet av er digitala marknadsföring idag. 

För de företag som har kommit en bit på vägen och regelbundet följer upp de här nyckeltalen finns emellertid saker man kan göra för att förbättra mätningen genom hela ”tratten”. 

Tänk dig att du är en e-handlare. 

Du mäter sannolikt antalet köp och du kompletterar din mätning med att titta på transaktionsvärde, ROAS, CTR (klickfrekvens) och några andra parametrar som visningar och klick. 

Problemet med det här är att du då endast kommer att mäta i början (visningar, klick och CTR) och slutet (antal konverteringar, transaktionsvärde) i tratten som kunderna går igenom från det att de ser en av dina annonser till att de har genomfört ett köp eller lämnat din webbplats någon gång längs vägen. 

Så det du vill göra är att hitta sätt att mäta genom hela processen som kunden går igenom. 

Exempelvis:  

  • Antal visningar
  • Antal klick  
  • Klickfrekvens
  • Antal produktvisningar
  • Hur stor andel av visningarna som leder till produktvisningar
  • Antal som lägger i varukorgen
  • Hur stor andel av visningarna som leder till att någon lägger en produkt i varukorgen
  • Antal köp 
  • Hur stor andel av de som lagt något i varukorgen som slutför sitt köp 
  • Transaktionsvärde
  • ROAS
  • ROI
  • osv.

Det här möjliggör att du får en mer detaljerad statistik för hur olika annonser, målgrupper eller sökord presterar och du kan börja ställa dig frågor som exempelvis:  

  • Finns det målgrupper på Meta som genererar många produktvisningar till en låg kostnad? 
  • Finns det annonser som tenderar att få fler att lägga till produkter i sin varukorg? ​
  • Finns det målgrupper, annonser eller sökord där vi ser en stor andel som slutför sina köp i förhållande till hur många som lagt till något i sin varukorg? 

Det här ger dig en möjlighet att få mer detaljerad statistik som möjliggör att du kan ta bättre beslut. 

Det är även bra för dig som har få köp, dvs. lite transaktionsdata, och möjliggör att kunna ta tidigare beslut kring målgrupper, annonser och sökord. Du får en omedelbar uppfattning om målgruppen på Meta som du har ställt in genererar produktvisningar till en hög eller låg kostnad och hur många som tenderar att fortsätta processen genom att lägga till något i sin varukorg och jämföra detta med andra målgrupper. 

Samma tänk är relevant om du exempelvis representerar en B2B-företag. 

Fundera igenom vad som kan öka sannolikheten att en kund hör av sig och gör en förfrågan. 

Det här kan exempelvis vara:  

  • Att de spenderar X antal minuter på en produktsida. 
  • Att de laddar ner en produktbroschyr. 
  • Att de tittar på 50 % av ett videoklipp som presenterar er produkt/tjänst. 
  • … och så vidare. 

Genom att mäta dessa s.k. mikrokonverteringar och sedan skapa anpassade mått i annonsverktygen får ni en uppfattning om hur stor andel av trafiken som leder till dessa mikrokonverteringar. 

Det gör att ni kan utvärdera annonserna, målgrupperna eller sökorden utifrån den här datan för att öka sannolikheten att en större andel av er trafik genererar förfrågningar i slutändan. 

Ta hjälp av er webbyrå eller er digitala samarbetspartner för att få dessa konverteringar på plats. 

Skapa sedan anpassade mått i Meta Ads Manager och anpassade kolumner i Google Ads.

Jag kommer att gå igenom mer kring just anpassade mått och anpassade kolumner i kommande utskick. 

Lycka till!

Hälsningar Johan & teamet på Nivide

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer