Misstag som företag gör i LinkedIn Campaign Manager
#1: Man använder fel struktur i sitt annonskonto
Skapa en kampanjgrupp och strukturera sedan dina målgrupper i olika kampanjer.
Det möjliggör att du kan anpassa budskapet för olika målgrupper (exempelvis ett budskap till inköpare och ett annat budskap till VD/ägare).
Det möjliggör även att se statistiken för specifika målgrupper vilket i sin tur gör att du kan välja att vikta din budget till de målgrupper som du ser presterar bra.
Varje kampanj bör i sin tur utgöras av minst fem olika annonsvarianter så att du ökar sannolikheten att hitta en annonsvariant som fungerar väl hos din målgrupp.
#2: Man följer inte upp vem annonserna visas för
Många som annonserar på LinkedIn känner inte till funktionen “Demografi” som låter dig följa upp vem annonserna visas för.
Med funktionen kan du exempelvis se vilka jobbtitlar, företag och branscher som dina kampanjer har visats för.
Använd funktionen för att försäkra dig om att dina kampanjer visas för den tilltänka målgruppen.
Om du använder inställningen “Utökad målgrupp” i dina kampanjer finns det ökad risk att dina annonser visas för irrelevanta målgrupper och det blir extra viktigt att följa upp med funktionen “Demografi”.
Använd funktionen kontinuerligt under en pågående kampanj och exkludera de exempelvis jobbtitlar, företag eller branscher som du inte anser är relevanta för er att nå ut till.
#3: Man använder inga exkluderingar
Många företag missar att fundera igenom vilka jobbtitlar, branscher eller företag som inte är relevanta att nå.
Det leder till att man betalar för exponeringar till personer som inte är relevanta för företaget.
Exempel på exkluderingar som du kan lägga till i din kampanj är exempelvis ert eget företagsnamn eller konkurrenters företagsnamn.
Det här beror på givetvis på vad ni marknadsför och ibland kan det vara relevant att nå personer på ditt eget företag eller hos konkurrenterna.
Om ni primärt riktar era annonser på jobbtitlar så kan det även vara relevant att fundera igenom vilka branscher ni eventuellt ska utesluta från kampanjen då ni sannolikt inte riktar er till alla branscher.
Som en bonus till det här materialet får du ett Excel-ark som visar vilka valbara branscher som finns i LinkedIns annonsverktyg som du kan välja att inkludera eller exkludera från dina kampanjer.
#4: Man är omedveten om vad som händer när man använder Utökad målgrupp
Funktionen “Utökad målgrupp” är aktiverad som standard i kampanjinställningarna och låter LinkedIn visa annonserna för personer utanför den målgrupp som du har specificerat.
Det här kan vara fördelaktigt vid framförallt tre scenarion:
1) Du har en väldigt liten målgrupp (<1000 personer).
2) Du är osäker på vilka titlar som målgruppen som du vill nå använder (en person som är marknadschef kanske även kallar sig marknadsansvarig, marketing director eller Communications Manager).
3) Det viktigaste för dig är att få så många resultat/konverteringar från din kampanj som möjligt och du bryr dig inte om vem som slutför dessa resultat/konverteringar.
En nackdel med att använda utökad målgrupp är dock att du löper en övervägande risk att börja betala för exponeringar som sker till helt fel personer.
Om du väljer att använda utökad målgrupp så är det extra viktigt att du använder funktionen demografi (som beskrivs under punkt 2) för att försäkra dig om att du inte får irrelevanta visningar.
#5: Man saknar konverteringsspårning
Konverteringsspårning innebär två fördelar som kommer att förbättra dina kampanjer.
1) Ni får bättre uppföljning på vad kampanjerna leder till för resultat på er webbplats.
Det innebär bättre underlag för att optimera pågående kampanjer och en bättre förståelse för hur ni ska spendera er budget i kommande kampanjer.
2) Det gör det möjligt för LinkedIn att visa annonserna för personer som med högre sannolikhet kommer att genomföra konverteringarna.
Om ni använder målsättningen “Webbplatsbesök” kommer LinkedIn att visa annonserna för personer som med högre sannolikhet kommer att klicka på annonserna istället för att de visar annonserna för personer som med hög sannolikhet kommer att klicka på annonserna OCH genomföra den önskade målsättningen på er webbplats.
Fundera igenom vilka konverteringar som är relevanta att mäta på er webbplats och prata med er digitala samarbetspartner för att få dem på plats i annonsverktyget.
#6: Man genomför ingen A/B-testning av annonser
För att skapa optimala förutsättningar för att din kampanj ska prestera bra behöver du skapa flera olika annonsvarianter.
Det här ökar sannolikheten att någon av dina annonsvarianter fungerar bra hos din målgrupp.
Om du bara skapar en annons blir det lite som ett lotteri – du får helt enkelt hoppas att bilden och texterna landar väl hos din målgrupp.
LinkedIn rekommenderar att skapa minst fem annonsvarianter.
Vi rekommenderar att börja med att testa element som kan ha en större inverkan på resultatet – exempelvis att testa olika bilder (jämfört med att exempelvis testa olika knappar som sannolikt kommer att ha en liten påverkan på skillnaden i prestation mellan annonsvarianterna).
Tänk på att testa en sak åt gången – exempelvis fem olika bilder.
Efter några dagar kan du utse en vinnare baserat på resultatet och pausa de annonser som har underpresterat.
Fortsätt därefter att testa din vinnande annons genom att exempelvis testa olika annonstexter eller olika rubriker för att fortsätta förbättra resultatet av den vinnande annonsen.
#7: Man ställer inte in ett kostnadstak
Om du inte ställer in ett kostnadstak i kampanjinställningarna kommer LinkedIn att försöka förbruka din dagliga budget för att uppnå så många resultat som möjligt.
Det är bra om du vill försäkra dig om att din budget spenderas varje dag men risken du löper är att du kommer att betala ett alldeles för högt CPM-pris för visningarna vilket kan urholka din budget.
Om du betalar ett högt CPM-pris så får du färre visningar, färre klick och färre konverteringar.
CPM-priset fluktuerar och beror på en mängd olika saker.
Om det för tillfället är hög konkurrens på den målgrupp som du vill nå stiger CPM-priset och eftersom det inte finns något tak för hur högt LinkedIn får buda i auktionen finns det risk för att du får ett väldigt högt CPM-pris under dessa perioder.
Ställ därför in ett kostnadstak enligt LinkedIns rekommendation.
Följ sedan upp på daglig basis om din budget förbrukas eller ej.
Om den inte förbrukas kan du höja din budget och om du vill försäkra dig om att hela din budget har spenderats innan kampanjperioden är slut kan du växla till automatisk budgivning ungefär en vecka innan kampanjens slut.
#8: Man anpassar inte annonstexten för målgruppen
Om du följer rådet som nämns i punkt 1, att strukturera dina kampanjgrupper i olika kampanjer med olika målgrupper i varje kampanj, gör du det möjligt att anpassa annonsen budskap för respektive målgrupp.
Eftersom många företag missar detta och istället lägger väldigt många jobbtitlar i en och samma kampanj löper man risken att skriva en annonstext som blir för generisk och därför egentligen inte tilltalar någon i den tänkta målgruppen.
Exempel:
Företag 1 skapar en kampanj och lägger in följande jobbtitlar i kampanjen: VD, produktionschef, projektledare, ekonomichef, inköpsansvarig, försäljningschef, driftoperatör.
Samma annons visas därför för alla personer.
Företag 2 skapar istället tre olika kampanjer och försöker samla liknande titlar i samma kampanjer:
En kampanj för beslutsfattande roller (VD, försäljningschef), en kampanj för personer som arbetar i produktionen (produktionschef, projektledare, driftoperatör) och en kampanj för personer med ansvarig för ekonomi och inköp (ekonomichef, inköpsansvarig).
Vem tror du har bäst förutsättningar för att lyckas med sin kampanj?
Företag 2 kommer att kunna anpassa budskapet i annonserna beroende på vem de vet kommer att bli exponerade för dem.
#9: Man drar inte nytta av retargeting- och lookalikemålgrupper
De flesta företag som annonserar på LinkedIn riktar enbart sina kampanjer på exempelvis jobbtitlar, företag och branscher och drar inte nytta av möjligheten att rikta kampanjerna på retargeting- och lookalike-målgrupper.
Precis som på Meta finns möjligheten att återmarknadsföra innehåll till potentiella kunder som har interagerat med ditt företag på eller utanför LinkedIn – exempelvis genom att de har besökt er företagssida, besökt er webbplats eller tittat på ett videoklipp som ni har marknadsfört.
Lookalike-målgrupper, eller “Liknande”-målgrupper som LinkedIn kallar det, ger möjligheten att nå personer som liknar exempelvis era nuvarande webbplatsbesökare.
Fundera därför igenom vilka retargeting- och lookalike-målgrupper som kan vara relevanta för ditt företag och testa er fram för att se vilket resultat som det ger.
#10: Man använder fel målsättning i kampanjerna
Det finns en bra grundregel att förhålla sig till när man annonserar i sociala medier, oavsett om det är på LinkedIn, Meta eller TikTok: Du får det som du väljer som målsättning i din kampanj.
Med andra ord – om du vill ha fler som klickar på din annons väljer du webbplatsbesök.
Om du vill få fler att titta på videoklippet i din annons väljer du videovisningar.
Om du vill få fler att genomföra någonting (en konvertering) på din webbplats så väljer du webbplatskonverteringar och så vidare.
Det innebär att om du vill att kunderna ska ladda ner någonting på din webbplats ska du inte välja webbplatsbesök utan du ska implementera en konvertering för denna interaktion och sedan välja webbplatskonverteringar som målsättning.
Många företag gör misstaget att välja målsättning webbplatsbesök när syftet egentligen är att kunden ska genomföra någon form av interaktion på webbplatsen (ett köp, en förfrågan, ladda ner en broschyr etc.).
Genom att välja målsättning webbplatskonverteringar ökar du sannolikheten att LinkedIn kommer att visa dina annonser för personer som med högre sannolikhet kommer att genomföra den önskade åtgärden istället för att bara visa annonsen för personer som kommer att klicka på annonsen.
Lycka till!