Så använder du Ahrefs för att förbättra företagets SEM

Ahrefs är ett verktyg som hjälper dig att arbeta ännu bättre med sökmotoroptimering och betald annonsering i Google.

I den här artikeln går vi igenom fördelarna och hur de huvudsakliga verktygen i Ahrefs fungerar.

Fördelarna med Ahrefs

De huvudakliga fördelarna med Ahrefs är: 

  1. Konkurrentanalyser –  för att exempelvis identifiera webbplatser som du kan få en länk ifrån för att öka auktoriteten för en sida eller din webbplats.
  2. Sökordsanalyser – för att kartlägga sökord och för att ta reda på vilka sökord som är relevanta att köpa för ditt företag.
  3. Rank Tracker – att kunna följa företagets placering på olika sökord i Google. 
  4. Tekniska optimeringar – verktyget hjälper dig att identifiera tekniska problem på din webbplats som kan påverka dina placeringar i Google negativt.

Verktyget är uppbyggt i olika moduler som låter dig genomföra ovanstående saker. 

Site Explorer

Site Explorer används för att undersöka vem som exempelvis länkar till era konkurrenter för att identifiera potentiella webbplatser som även kan länka till er.

Det är ett bra verktyg för konkurrentanalyser och för att förstå vilket innehåll som fungerar bra på en konkurrents webbplats.

Här är ett urval av funktionerna i Site Explorer:

  • Klicka på genvägarna under “Organic search” för att få fram konkurrenternas Top-organiska sökord och genvägen på “Paid search” för att se konkurrenternas Google-annonser. 
  • “Inspect tool” används för att jämföra två olika sidor över tid. Vilka förändringar är gjorda? 
  • “Backlinks” – undersök vem som länkar till era konkurrenter för att hitta potentiella sidor att få länkar ifrån.
  • “Broken backlinks” används för att identifiera länkar som blivit brutna för att uppdatera dem för att inte tappa länkkraft. 
  • “Referring domains” – visar vilka domäner som länkar till dig eller dina konkurrenter. Använd filtret “Dofollow” för att bara visa domäner som ger länkkraft.
  • “Organic keywords” – hitta vilka sökord som dina konkurrenter rankar på.
  • “Top pages” visar vilken sida som får mest organisk söktrafik hos domänen som du tittar på.
  • “Paid keywords” visar vilka betalda sökord som din konkurrent rankar på. 
  • “Paid pages” visar vilka sidor som får mest trafik från betalda annonser.

 

Keywords Explorer

Keywords Explorer används främst för att göra sökordsanalyser och för att ta reda på vilka sökord som kan vara relevanta för ditt företag att sökmotoroptimera för eller för att lägga till i Google Ads.

  • “Overview” ger en överblick över de sökorden som man har skrivit in. 
  • “Ads history” visar vilka domäner som har annonserat på sökordet över tid.
  • “Matching terms” – för att hitta sökord som innehåller frasen som man skrivit in. Använd “Questions” knappen för att se frågor som innehåller sökordet. 
  • “Related terms” – för att få sökordsförslag på relaterade söktermer till det som du skrivit in. 
  • “Search suggestions” visar “autocomplete-sökord” precis som Google men här hittar man betydligt fler sökord än de som Google föreslår.
  • “Traffic share by domain” – visar vilka domäner som får mest trafik från sökordet som du har angett. 
  • “Traffic share by page” – visar vilka sidor som får mest trafik från sökordet som du har angett. 

Site Audit

Det är väldigt viktigt att din webbplats har de tekniska förutsättningarna för att ranka högt i Google. 

I Ahrefs finns en inbyggd funktionalitet som låter dig felsöka efter potentiella problem på dina sidor som du eller företagets webbyrå därefter kan åtgärda.

Verktyget kan skanna igenom din webbplats efter ett schema så att du kontinuerligt blir uppdaterad om det skulle uppstå några problem.

  • Verktyget visar ett Health Score som visar hur stor andel av sidorna på webbplatsen som inte har några problem.
  • “Top issues” visar t ex antal URL:er som har ett visst problem.
  • Klicka på kolumnen “Total URLs crawled” för att visa vilka URL:er som den har analyserat. 
  • “Page explorer” används för att identifiera sidor som har eventuella problem. Använd exempelvis förinställda filter för att snabbt se vilka sidor som saknar meta-beskrivning.
  • “Link explorer” visar länkar på sidan för att kunna hitta brutna länkar. Välj filtret “Internal->To not found” för att hitta sidor som har brutna länkar.
  • “Internal link opportunities” visar sidor där det finns möjlighet att göra internlänkar till relevanta sidor.
  • “Structure explorer” ger en trädliknande struktur om var på webbplatsen som problemen är fördelade. 

Rank Tracker

En annan viktig funktion i Ahrefs är Rank Tracker som låter dig hålla koll hur du rankar på olika sökord i Google över tid.

Du skriver helt enkelt in vilka sökord som du vill se din ranking för och sedan kan du även gruppera dina sökord i taggar om du exempelvis vill se övergripande statistik för ett visst kluster av sökord.

  • Använd “Tags” för att gruppera sökord i olika kategorier.
  • “Pages” visar vilka sidor som rankar för det inlagda sökordet. 
  • “Grossing” visar hur sökordens ranking har förändrats över tid. 
  • “Metrics” sammanfattar sökorden och de olika nyckeltalen för dem. 
  • “Competitors->Overview” visar hur ni rankar jämfört med era konkurrenter på utvalda sökord (upp till 10 konkurrenter per projekt).
  • “Competitors->Tags” visar statistik med konkurrenter och grupperar det i taggar. 
  • “Traffic share” visar vilka av konkurrenternas sidor och domäner som får mest trafik på angivna sökord.

Fler användbara verktyg i Ahrefs

Content Explorer

  • Används för att exempelvis hitta contentidéer eller för att hitta relevanta sidor att få länkar ifrån.

Competitive Analysis

  • Används för att hitta sökord som era konkurrenter rankar på men som ni inte rankar på.

Backlinks Alert 

  • Få en e-postnotifikation om någon webbplats får eller förlorar en länk.

New Keywords Alert

  • Används för att få en notifikation när ni rankar på ett nytt sökord.

Mentions

  • Används för att bli meddelad när det finns nytt innehåll kring ett sökord/ämne som ni bevakar.

Toolbar

  • Kostnadsfritt tillägg till Chrome.

Koppla ihop Ahrefs med Google Search Console

Ahrefs kan hämta data från Google Search Console som bland annat kommer att kunna göra att du kommer att se statistik för Google Search Console längre tillbaka i tiden än vad du kan se i Google Search Console.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer