Med jämna mellanrum gör vi nedslag i olika branscher och tittar närmare på hur svenska bolag annonserar i sociala medier för att du som marknadsansvarig ska få inspiration. Nu har turen kommit till IT- och teknikbranschen.
Svenska IT- och teknikbolag använder digital annonsering för att stärka sina varumärken och driva potentiella leads.
Man kombinerar ofta annonsering på exempelvis LinkedIn med webbinarium eller whitepapers för att bygga sina e-postlistor och CRM-verktyg med potentiella kunder som man kan bearbeta över en längre period.
Andra vanliga kombinationer är att marknadsföra värdeskapande artiklar eller rapporter som man har publicerat medan vissa företag väljer att gå rakt på sak och göra reklam för sina produkter eller tjänster.
Observera att annonsernas utformande kan skilja sig åt för hur de visas för olika användare i flödet jämfört med bilderna nedan. Dessa annonser kördes någon gång under januari 2025.
Foxway
Foxway är ett IT-bolag som under perioden fokuserade på ”Dell as a subscription” i sina annonser på LinkedIn.
I den här annonsen använder man karusellannonser där man lyfter olika fördelar med tjänsten i olika kort.
Bravida
Bravida marknadsför en mängd olika lediga tjänster både på LinkedIn, Facebook och Instagram. Man marknadsför även ”Bravida Fire & Security Uppsala” i båda kanalerna.
Tobii
Tobii är ett svenskt företag som utvecklar och säljer produkter för ögonstyrning och blickmätning.
De marknadsför whitepapers och rapporter genom sina kampanjer på LinkedIn och vi ser för stunden inga annonser som marknadsför deras produkter direkt.
HiQ
HiQ marknadsför olika typer av innehåll på LinkedIn; exempelvis e-böcker. Ett återkommande tema är att man även regelbundet lyfter sina anställda som i annonsen nedan.
Man hade vid tillfället som vi tittade på inga aktiva annonser på Facebook och Instagram.
Arrow
Arrow har framförallt stort fokus på olika webbinarium i sina kampanjer på LinkedIn.
ZetaDisplay
ZetaDisplay verkar inom Digital Signage och körde senast en annons i syfte att öka antalet följare på företagssidan på LinkedIn. Annonsen slutade att köras i början av januari och vi ser just nu inga annonser från ZetaDisplay i sociala medier.
Man annonserar dock indirekt för en ledig tjänst via Mpya Finance.
I annonsen nedan ser du att ett dynamiskt fält används där LinkedIn byter ut %FIRSTNAME% mot förnamnet på den som tittar på annonsen.
Atea Sverige
Atea Sverige har stort fokus på LinkedIn och riktar annonser till både potentiella kandidater och kunder.
På Meta är man mindre aktiv gällande kampanjer men har dock en varumärkesbyggande kampanj – ”Vi bygger Sverige med it!”.
Telavox
Telavox är ett företag som tillhandahåller olika telefonilösningar för företag och går rakt på sak i sina annonser på LinkedIn:
Våra reflektioner
Vi gillar när företag har en tydlig strategi där man fokuserar på exempelvis webbinarium eller whitepapers för att knyta potentiella kunder till sin digitala närvaro.
Med rätt konverteringsspårning på plats behöver det heller inte vara fel att gå rakt på sak ibland – och här behöver det ena inte utesluta det andra.
Generellt tror vi att fler företag hade haft nytta av att anpassa sina budskap beroende på var i processen kunden befinner sig – genom att köra en viss typ av budskap till en bredare målgrupp och sedan göra retargeting till de som visar ett fördjupat intresse.
På tal om retargeting – vi ser generellt få bolag som väljer att använda Meta som en kanal vilket vi anser är en förlorad möjlighet.
Här finns fortfarande möjlighet att nå en relevant målgrupp, exempelvis via retargeting, och med rätt spårning av mikro- och makrokonverteringar kan man få detta till en lönsam kanal.
Våra rekommendationer
Här kommer några av våra rekommendationer för dig som är verksam inom IT- och teknikbranschen:
- Försäkra dig om att det finns en tydlig strategi för hur ni ska driva leads genom er digitala närvaro – kombinera exempelvis webbinarium med digital annonsering och vidare bearbetning med exempelvis marketing automation-verktyg.
- Säkerställ korrekt mätning – glöm inte mikrokonverteringarna som är så viktiga just eftersom dina kunder troligtvis har en lång köpresa. Vilka aktiviteter är det som driver engagemang på er webbplats?
- Glöm inte Meta – möjligheten för retargeting gör kanalen perfekt för att nå potentiella kunder som har besökt er webbplats eller interagerat med er sida.
- Integrera social selling i arbetet – utbilda sälj- och marknadsorganisationen kring hur de kan agera på LinkedIn utifrån sina personliga profiler för att stötta arbetet.
För mer tips och inspiration kring marknadsföring för B2B-bolag – lyssna gärna in podden Digital kommunikation med Johan Åberg som finns där du lyssnar på poddar.
Prenumerera på nya artiklar
Vi kommer att fortsätta att bevaka branschen under året – prenumerera på vårt nyhetsbrev så meddelar vi dig när det finns nya artiklar att ta del av.