Fyra kampanjtyper på LinkedIn som bearbetar kunden genom hela köpresan

En bra kampanjstruktur i LinkedIns annonsverktyg fokuserar kring dessa fyra kampanjtyper. I den här artikeln går vi igenom varje kampanjtyp och ger tips på hur ditt B2B-bolag kan använda dem tillsammans för att attrahera rätt kunder.

De olika kampanjtyperna används i det här fallet för att nå olika typer av målgrupper och för att få en komplett bearbetning av kunderna över hela köpresan.

Kampanjtyp 1: Engagerade företag

I LinkedIns annonsverktyg kan du skapa dynamiska listor som håller sig uppdaterade med vilka företag som engagerar sig i ert innehåll – både organiskt och betalt.

Använd listorna som retargeting i din annonsmix för att bibehålla relevans hos de bolag som har visat ett intresse för er digitala närvaro. 

Den här möjligheten blir som en automatiserad ABM-marknadsföring (Account Based Marketing) där du inte manuellt behöver lägga in företag som visar intresse för er utan låter LinkedIn uppdatera listan dynamiskt enligt de kriterier som du har fastställt.

Företagsnamnen är borttagna på bilden ovan av sekretesskäl. 

Du hittar funktionen under ”Prenumeration->Företag” i LinkedIn Campaign Manager.

Kampanjtyp 2: Kalla målgrupper

Det här är sannolikt den vanligaste målgruppen som oftast baseras på jobbtitlar i kombination med exempelvis bransch.

Här handlar det om att nå nya kunder och att fylla på “tratten” – för att sedan fortsätta bearbeta kunderna genom era retargeting-annonser.

När du använder den här kampanjtypen är det väldigt viktigt att den konfigureras rätt eftersom det finns en övervägande risk här att kampanjen träffar fel personer. 

Om ditt bolag vill nå inköpare och om du varken specificerar bransch eller företagsstorlek riskerar du att få väldigt stor exponering i väldigt stora bolag. 

Det är nödvändigtvis inte fel om det är din primära målgrupp men om du snarare vill nå medelstora bolag så finns det risk att du träffar fel om du inte specificerar bransch och begränsar företagsstorleken. 

När du använder den här målgruppsinställningen kan det även vara klokt att exkludera branscher som ni inte gör affärer med. 

Exempel på sådana branscher kan vara Offentlig förvaltning (dvs. kommuner och landsting) eller branscher som tenderar att göra mycket upphandlingar, t ex Sjukhus (såvida dessa inte finns i er målgrupp, såklart).

Fundera även igenom om det är relevant att exkludera ert eget bolagsnamn samt eventuella konkurrenter.

Exkluderingar är en funktion som många annonsörer missar och funktionen möjliggör att få ut mer av er budget genom att inte spendera den på irrelevanta visningar och klick.

Kampanjtyp 3: Fullstack retargeting

Den här kampanjen syftar till att behålla kontakten med de som har visat intresse för ert innehåll. En “fullstack retargeting”-kampanj innehåller exempelvis:

  • Webbplatsbesökare
  • Personer som tittat på videoklipp
  • Besökare på er LinkedIn-sida
  • Kunder som har interagerat med era annonser
  • Personer som exempelvis finns på er e-postlista
I den här kampanjen kan ni sträva efter att hålla en förhållandevis hög frekvens om 3-5 över 7 dagar för att bibehålla en hög medvetenhet hos de personer som visar intresse för er. 

Tänk på att regelbundet byta ut innehållet så att ni inte tröttar ut målgruppen med samma budskap.

Skapa dina retargeting-målgrupper under ”Prenumeration->Målgrupper->Matchade”. Använd dem sedan i din kampanj genom att bläddra till ”Målgrupper->Retargeting”.

Kampanjtyp 4: Företagslistor

Ingen LinkedIn-strategi är komplett utan att inkludera utvalda företag i er annonsmix. Det här är era uttalade drömkunder eller bolag som ni har en aktiv dialog med just nu.

Till skillnad från den dynamiska listan (som nämndes under ”kampanjtyp 1”) är detta alltså en kampanj där du manuellt lägger in de företag som ni specifikt vill nå. 

Det här är en mer träffsäker kampanj än ”kampanjtyp 2” – som riktas på jobbtitlar – eftersom ni här är säkra på vilka bolag som kommer att se annonserna.

Bygg målgruppen genom att kombinera företagsnamn tillsammans med exempelvis befattning eller jobbtitlar.

Lycka till!

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Få mer tips och inspiration

Digital tillväxt med Johan Åberg är en podd från Nivide med korta och konkreta tips kring hur du som är marknadsansvarig kan utveckla er digitala närvaro. Finns även där du lyssnar på poddar.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som marknadsavdelningar gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

digital tillväxt

kunskapsbank

Om oss

Sedan 2014 har vi genererat tillväxt och lönsamhet för över 400+ svenska bolag genom digital annonsering och SEO.
Vi hjälper dig att upptäcka vilken potential som finns för att öka resultatet av er digitala närvaro.