En bra kampanjstruktur i LinkedIns annonsverktyg fokuserar kring dessa fyra kampanjtyper. I den här artikeln går vi igenom varje kampanjtyp och ger tips på hur ditt B2B-bolag kan använda dem tillsammans för att attrahera rätt kunder.
De olika kampanjtyperna används i det här fallet för att nå olika typer av målgrupper och för att få en komplett bearbetning av kunderna över hela köpresan.
Kampanjtyp 1: Engagerade företag
I LinkedIns annonsverktyg kan du skapa dynamiska listor som håller sig uppdaterade med vilka företag som engagerar sig i ert innehåll – både organiskt och betalt.
Använd listorna som retargeting i din annonsmix för att bibehålla relevans hos de bolag som har visat ett intresse för er digitala närvaro.
Den här möjligheten blir som en automatiserad ABM-marknadsföring (Account Based Marketing) där du inte manuellt behöver lägga in företag som visar intresse för er utan låter LinkedIn uppdatera listan dynamiskt enligt de kriterier som du har fastställt.
Företagsnamnen är borttagna på bilden ovan av sekretesskäl.
Du hittar funktionen under ”Prenumeration->Företag” i LinkedIn Campaign Manager.
Kampanjtyp 2: Kalla målgrupper
Det här är sannolikt den vanligaste målgruppen som oftast baseras på jobbtitlar i kombination med exempelvis bransch.
Här handlar det om att nå nya kunder och att fylla på “tratten” – för att sedan fortsätta bearbeta kunderna genom era retargeting-annonser.
När du använder den här kampanjtypen är det väldigt viktigt att den konfigureras rätt eftersom det finns en övervägande risk här att kampanjen träffar fel personer.
Om ditt bolag vill nå inköpare och om du varken specificerar bransch eller företagsstorlek riskerar du att få väldigt stor exponering i väldigt stora bolag.
Det är nödvändigtvis inte fel om det är din primära målgrupp men om du snarare vill nå medelstora bolag så finns det risk att du träffar fel om du inte specificerar bransch och begränsar företagsstorleken.
När du använder den här målgruppsinställningen kan det även vara klokt att exkludera branscher som ni inte gör affärer med.
Exempel på sådana branscher kan vara Offentlig förvaltning (dvs. kommuner och landsting) eller branscher som tenderar att göra mycket upphandlingar, t ex Sjukhus (såvida dessa inte finns i er målgrupp, såklart).
Fundera även igenom om det är relevant att exkludera ert eget bolagsnamn samt eventuella konkurrenter.
Exkluderingar är en funktion som många annonsörer missar och funktionen möjliggör att få ut mer av er budget genom att inte spendera den på irrelevanta visningar och klick.
Kampanjtyp 3: Fullstack retargeting
Den här kampanjen syftar till att behålla kontakten med de som har visat intresse för ert innehåll. En “fullstack retargeting”-kampanj innehåller exempelvis:
- Webbplatsbesökare
- Personer som tittat på videoklipp
- Besökare på er LinkedIn-sida
- Kunder som har interagerat med era annonser
- Personer som exempelvis finns på er e-postlista
Tänk på att regelbundet byta ut innehållet så att ni inte tröttar ut målgruppen med samma budskap.
Skapa dina retargeting-målgrupper under ”Prenumeration->Målgrupper->Matchade”. Använd dem sedan i din kampanj genom att bläddra till ”Målgrupper->Retargeting”.
Kampanjtyp 4: Företagslistor
Ingen LinkedIn-strategi är komplett utan att inkludera utvalda företag i er annonsmix. Det här är era uttalade drömkunder eller bolag som ni har en aktiv dialog med just nu.
Till skillnad från den dynamiska listan (som nämndes under ”kampanjtyp 1”) är detta alltså en kampanj där du manuellt lägger in de företag som ni specifikt vill nå.
Det här är en mer träffsäker kampanj än ”kampanjtyp 2” – som riktas på jobbtitlar – eftersom ni här är säkra på vilka bolag som kommer att se annonserna.
Bygg målgruppen genom att kombinera företagsnamn tillsammans med exempelvis befattning eller jobbtitlar.
Lycka till!

