Försäkra dig om att era globala kampanjer visas för rätt målgrupp på LinkedIn

Ett vanligt misstag som många B2B-företag med globala målgrupper gör när de annonserar på LinkedIn är att de samlar flera olika länder i en och samma kampanj. 

I den här artikeln ska vi förklara varför det ofta leder till problem och vad man kan göra istället.

Risken med att samla fler olika länder i samma kampanj

Låt säga att man är ett bolag inom Life science och vill nå en global målgrupp. Man har en genomtänkt content-strategi där man arbetar mycket med utbildande innehåll och webbinarium mot breda, ”kalla” målgrupper.

Även om man verkar globalt så har man ett antal prioriterade marknader – låt oss säga Europa och USA för att ta något exempel.

Det som ofta sker är att man inkluderar flera olika länder i samma kampanj: Europa, APAC, EMEA, USA, Australien och så vidare. I stort sätt riktar man sin kampanj till hela världen.

Det som nu händer – på en teknisk nivå – i annonsplattformen, är att annonsplattformen optimerar kampanjen för att visas för personer och länder där resultatet är billigast.

Ett ”resultat” i det här fallet kan exempelvis vara ett webbplatsbesök under förutsättning att kampanjen är inställd för att driva webbplatsbesök.

Det innebär alltså att annonsplattformen tänker ”hur kan jag generera så många webbplatsbesök som möjligt för en så billig peng som möjligt till den här annonsören?”.

Det finns alltså ingen utgångspunkt i kvalitet eller huruvida vissa marknader är mer prioriterade än andra för annonsören.

Här är ett konkret exempel som jag såg nyligen:

Ett globalt B2B-bolag inom vetenskap/life science riktade sin kampanj mot princip hela världen.

Men när vi analyserade kampanjen närmare efter några veckor så kunde vi se att 59 % av exponeringarna hade gått till Egypten och 36 % av exponeringarna gick till Indien (övriga var utspridda över hela världen).

Dvs. hela 95 % (!) av exponeringarna sker till två länder – samtidigt som annonsören tror att man når ut globalt.

Om Egypten och Indien är prioriterade länder är det här givetvis ett mindre problem – men om, i det här fallet, Europa och USA är prioriterade marknader så kommer kampanjen att falla platt.

Segmentera länderna i olika kampanjer

Så vad gör du som är marknadsansvarig på ett sådant här bolag då?

Du separerar länderna i olika kampanjer av den enkla anledningen att det låter dig dedikera en specifik budget för varje område.

Du kan helt enkelt öka upp budgeten på de prioriterade marknaderna och sänka budgeten på mindre viktiga marknader men där ni fortfarande vill ha synlighet.

Det möjliggör också att få bättre statistik för hur de olika regionerna presterar – det blir tydligt i annonsverktyget hur visningar, klick och konverteringar skiljer sig åt.

Det gör i sin tur också att ni kan öka upp budget på de marknader som ni ser svarar bra på er marknadsföring.

Slutsats

Genom att strukturera kampanjerna i olika regioner/länder uppnår ni följande:

  • Ni får större kontroll över kampanjerna och undviker att LinkedIn överexponerar mot marknader som är mindre prioriterade. 
  • Ni kan dedikera en specifik budget för de olika länderna – beroende på prioritering eller på hur väl de svarar på er marknadsföring. 
  • Ni får tydlig statistik för hur de olika regionerna presterar. 
  • Ni får dessutom möjlighet att anpassa budskapen i annonserna – ni kanske behöver bearbeta kunder i Europa med ett annat budskap än era målgrupper i Indien.

Mer tips och inspiration

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Få mer tips och inspiration

Digital tillväxt med Johan Åberg är en podd från Nivide med korta och konkreta tips kring hur du som är marknadsansvarig kan utveckla er digitala närvaro. Finns även där du lyssnar på poddar.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som marknadsavdelningar gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

digital tillväxt

kunskapsbank

Om oss

Sedan 2014 har vi genererat tillväxt och lönsamhet för över 400+ svenska bolag genom digital annonsering och SEO.
Vi hjälper dig att upptäcka vilken potential som finns för att öka resultatet av er digitala närvaro.