Vi listar fem händelser som du som är marknadschef eller digitalt ansvarig bör ha koll på.
Google fasar ut tredjepartcookies
Under 2024 kommer Google att fasa ut s.k. tredjepartcookies i linje med en strikare integritetspolicy.
Cookies är data som lagras i webbläsaren för att exempelvis förstå vilka webbplatser som en användare besöker för att sedan använda den här informationen i annonssammanhang. Cookies kan exempelvis även användas för att hålla reda på vilka inställningar som en person har på en webbplats.
Vår analys: Det är för tidigt att säga hur mycket detta kommer att påverka annonsörer som använder plattformar som Google Ads. Om ditt företag använder Google Ads och i synnerhet lösningar som exempelvis Performance Max och displayannonsering är det relevant att följa utvecklingen.
Meta lanserar länkhistorik för användning i annonsplattformen
Meta lanserar möjligheten för alla användare att se vilka länkar som de har besökt från Meta under de senaste 30 dagarna.
Den här datan kommer Meta – såklart – att använda och göra tillgänglig i annonsplattformen så att annonsörer som vill nå personer med ett specifikt intresse.
Alla användare kommer att ha möjligheten att stänga av funktionen som kommer att vara påslagen som standard.
Vår analys: Vi kommer sannolikt se att de stora annonsplattformarna hittar nya sätt att samla in kunddata som görs tillgänglig för annonsörer i takt med att det blir svårare att spåra användare på externa webbplatser.
LinkedIn rullar ut Accelerate för Campaign Manager under 2024
Sedan en längre tid tillbaka finns möjligheten att skapa mer eller mindre automatiserade kampanjer i Metas annonsverktyg (s.k. Advantage+ kampanjer).
Nu rullar LinkedIn ut liknande funktionalitet i sitt annonsverktyg under året och kallar lösningen för ”Accelerate”.
I lösningen kommer LinkedIn bland annat att nyttja automatiska placeringar och ”förutsägbara målgrupper”.
Vår analys: Den här typen av lösningar fungerar ofta bra om siffrona är viktiga för ditt företag – dvs. att öka antalet konverteringar och sänka er kostnad per konvertering eftersom annonsverktygen kan maximera effekten av er budget. De är mindre bra om man vill ha större kontroll som annonsör på hur och var annonserna visas och framförallt om det är viktigt att nå en specifik målgrupp. Många företag som annonserar på LinkedIn är B2B-företag som vill driva leads från specifika typer av personer och där antalet konverteringar eller kostnaden per konvertering inte är lika viktigt.
Vi har ännu inte sett den här funktionaliteten i några av våra kunders annonskonton och ser fram emot att testa funktionaliteten när LinkedIn rullar ut den under 2024.
AI kommer att fortsätta att vara på tapeten
Generativ AI kommer fortsätta att utvecklas och vara ett hett ämne även i år. Vi kommer sannolikt se fler verktyg och fler lösningar i annonsplattformarna (likt lösningen ovan) som successivt intregreras i de olika annonslösningarna i Google och sociala medier.
Vår analys: Här är det lätt att svepas med i hypen men det gäller att se upp kring vilka nya funktioner och verktyg som man tillämpar i företagets marknadsföring. Vi kommer sannolikt se att sociala medier svämmar över med AI-genererade bilder och texter vilket på sikt kommer att skapa ett sug efter mer autentiskt innehåll.
Företag som inte går i fällan att låta AI ta fram färdigskrivna artiklar kommer att få ett försprång om man lyckas skapa content som tilltalar kunderna när de befinner sig längre ner i köptratten (tänk innehåll som hjälper kunden att välja mellan olika lösningar eller innehåll som kräver expertkunskap som sätts i ett relevant sammanhang och som inte är för generiskt). För innehåll som tilltalar kunderna tidigt i köpresan kommer sannolikt AI-verktyg som ChatGPT att lösa åt dem (tänk ”vad är…”-frågeställningar).
Företag bör även vara observanta på AI-lösningar för digital annonsering och försäkra sig om att man inte gör vanliga misstag i annonsverktygen innan man kopplar på ett AI-verktyg.
Förbered er för Google Consent Mode v2
Om du läser den här rubriken och undrar ”Google Consent Mode… vadå?” så är det högt på tiden att du sätter dig in i ämnet om det är så att ditt företag annonserar med Google Ads.
Med allt strängare lagstiftning kring spårning och användarsamtycke så behöver företag från och med mars i år börja använda Google Consent Mode v2 för att samla in samtycke på ett korrekt sätt från användarna.
Kortfattat kan man beskriva att Google Consent Mode v2 är en uppgradering av den samtyckeslösning som används av Google idag och som kommer att ge användarna möjlighet att välja om deras data ska användas för personalisering och för användning i annonsverktyget.
Förutom detta kommer Consent Mode v2 innebära att Google kommer att arbeta med modellerad data för att kunna förstå hur användare använder webbplatsen även om man inte har gett samtycke.
Vår analys: Det här är nödvändigt för dig som annonserar med Google Ads om ni vill fortsätta dra full nytta av de möjligheter som finns för exempelvis konverteringsspårning, remarketing och personaliserad annonsering utöver att respektera användarnas integritet. Vår rekommendation är att använda en consent-lösning som hanterar detta, exempelvis Cookieinformation eller Cookiebot.