Är du osynlig för dina kunder i Google?

När det kommer till digitala kanaler så finns det förmodligen inget sätt som är så effektivt för att öka antalet inkommande förfrågningar som att exponeras i det ögonblick när dina kunder letar efter dina produkter och tjänster.

För att öka synligheten för ditt företag när dina potentiella kunder letar efter dina produkter och tjänster finns det två tillvägagångssätt som ditt företag kan använda.

  • Sökmotoroptimering
  • Annonsering i Google med Google Ads

Sökmotoroptimering är en samling metoder och tillvägagångssätt för att få dina webbsidor att hamna högre upp i det man kallar det organiska sökresultatet i Google. Det är de sökresultat i Google som inte har en text bredvid sig som heter ”Annons”.

Annonsering i Google med Google Ads innebär helt enkelt att man betalar Google för att synas på olika sökningar. Fördelen för dig som annonsör är att du inte betalar förrän det sker ett klick på din annons och du bestämmer själv vilken budget som du vill använda för ändamålet.

Vad ska jag välja?

Att synas i Google är en komplex uppgift för någon som inte har bra kunskap om ämnet. Därför kan det vara en god idé att konsultera någon som arbetar med detta för att i nästa steg avgöra vilka delar som man själv vill arbeta med kontra vilka delar där man tar in extern hjälp.

Börja med att titta på dig själv och hur du agerar när du gör en sökning – klickar du hellre på det organiska sökresultatet än det betalda? Förmodligen svarade du det organiska sökresultatet och många väljer att klicka på sökresultaten högst upp. För att ha en chans att hamna bland de sökresultaten så krävs det emellertid ett långsiktigt arbete med det man kallar sökmotoroptimering.

Trots att vi vet att många hellre klickar på det organiska sökresultatet så betyder inte det att man ska utesluta att synas bland de betalda annonserna. Som vi påpekade innan så är det först när någon klickar på din annons som du betalar Google.

Annonseringen i Google åstadkommer man med Google Ads som är ett komplext annonsverktyg och vi rekommenderar att ta hjälp av någon om ditt företag redan har eller funderar på att annonsera med Google Ads. Om ditt företag redan annonserar med Google Ads så erbjuder vi kostnadsfri återkoppling kring hur din annonsering presterar. Välkommen att höra av dig.

Det finns emellertid några saker att tänka på om du funderar på att arbeta mer medvetet med sökmotoroptimering och annonsering i Google. Personer som googlar har en tendens att jämföra alternativ – helt enkelt för att de får upp en rad andra leverantörer som erbjuder samma tjänst som dig. Loppet är helt enkelt inte vunnet bara för att du syns i Google – du måste förmedla fördelarna på din webbsida om varför kunderna ska välja just dina produkter och tjänster och få dem att ”konvertera” – som det kallas på e-handelsspråk.

Kontakta oss om du behöver hjälp med att få ditt företag att synas i Google med exempelvis sökordsannonsering. Vi är certifierade Google Ads-specialister och officiella Google Partners vilket är en trygghet för dig som kund hos oss.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer