Boosta medarbetarnas varumärke med Thought Leadership Ads

Har ditt bolag aktiverat nyckelpersoner och medarbetare på LinkedIn? Då kan ni enkelt nå ut till ännu fler potentiella kunder och medarbetare med så kallade Thought Leadership Ads på LinkedIn. Vi guidar dig kring hur du kommer igång.

Vad är Thought Leadership Ads?

Thought Leadership Ads är ett förhållandevis nytt annonsformat i LinkedIns annonsverktyg Campaign Manager som låter dig sponsra uppdateringar från personliga profiler.

Personliga uppdateringar på LinkedIn ger ofta ett betydligt större genomslag än uppdateringar från företagssidor vilket gör annonsformatet väldigt intressant.

Det är även ett bra komplement till de företag som har initierat ett arbete kring exempelvis social selling eller där man har aktiverat nyckelpersoner som VD eller andra ledande roller på LinkedIn. 

Hur fungerar det?

Thought Leadership Ads skapas i LinkedIns annonsverktyg, Campaign Manager, och skapas i stort sätt som en vanlig kampanj på LinkedIn med några undantag: 

  • Du kan endast använda målsättningarna ”Varumärkedmedvetenhet” och ”Aktivitet”. 
  • När du skapar annonserna behöver du välja ”Befintligt innehåll” och sedan söka efter medlemmens namn för att kunna begära tillåtelse om att sponsra deras inlägg.
  • Det går inte att redigera innehållet i annonsen utan medarbetaren behöver tänka på att utforma sitt inlägg precis så som ni vill ha det i annonsen.

Så kommer du igång

Skapa en ny kampanj och välj målsättning ”Varumärkesmedvetenhet” eller ”Aktivitet”. 

Välj Varumärkesmedvetenhet om du vill att annonsen ska nå så många som möjligt eller välj Aktivitet om du vill att så många som möjligt ska interagera (gilla, kommentera, dela) med inlägget som ni kommer att marknadsföra.

Fortsätt med att göra kampanjinställningarna. Hämta vårt kostnadsfria material Misstag som företag gör i LinkedIn Campaign Manager för att försäkra dig om att du ger kampanjen så bra förutsättningar som möjligt.

När du kommer till steget där du ska skapa annonserna så väljer du att sponsra befintligt innehåll. 

Välj sedan ”LinkedIn-medlem” och sök efter personen i fråga och välj inlägget/inläggen som ni vill sponsra. 

Därefter behöver du skicka en förfrågan till personen och denna behöver godkänna er begäran genom att följa instruktionerna i e-postmeddelandet som LinkedIn skickar. Klart!

Lycka till!

Mer tips och inspiration

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer