Digitala sälj- och marknadsaktiviteter för mindre företag: Så kommer du igång

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

digital-marknadsforing-smaforetag

Med ständigt ökade möjligheter för att marknadsföra sig så blir djungeln kring vilka digitala metoder och kanaler som är rätt för ditt företag alltmer snårig.

Det finns emellertid även utmaningar i form av begränsade ekonomiska möjligheter och personella resurser hos mindre företag, vilket gör att man inte kan genomföra ett större strategiarbete, ta fram stora utbildningsprogram eller administrera och utveckla sina digitala kanaler i samma utsträckning som de stora företagen.

I den här artikeln tipsar vi om några sätt som du som representerar ett mindre företag, och som känner igen dig i utmaningarna ovan, kan tänka på när det gäller er digitala marknadsföring.

Ta reda på vad som är rätt för ditt företag

Beroende på vad du säljer och vem du säljer till så kan valet av metoder och kanaler skilja sig åt från företag till företag. Bilda dig en uppfattning om vilka kanaler och metoder som finns tillgängliga genom att läsa bloggar, delta på seminarium och prata med personer i ditt nätverk.

Konsulter och digital byråer bör kunna ge dig en rekommendation kring hur ditt företag på mest effektiva sätt kan använda sociala medier och digitala kanaler utifrån era förutsättningar. Om du kontaktar oss så är denna konsultation alltid kostnadsfri.

Bestäm dig för hur mycket du själv ska göra

Gör en prioritering bland dina marknadsaktiviteter och bestäm dig för vilka du själv ska arbeta med och vilka arbetsuppgifter som du kan ta extern hjälp till så att du kan fokusera på din kärnverksamhet.

Några digitala marknadsaktiviteter som du kan välja att få hjälp med för att frigöra tid är exempelvis:

  • Annonsering i Google, så att dina kunder hittar er verksamhet i samma ögonblick som de letar efter produkter och tjänster som ni erbjuder.
  • Utskick av era nyhetsbrev
  • Uppdateringar av hemsida och sociala medier
  • Sammanställning av statistik och rapporter

Hitta en samarbetspartner där du kan bolla dessa frågor med och hitta en arbetsfördelning som passar din vardag.

Säkerställ att du får ut maximal effekt av era digitala marknadsaktiviteter

Om du har en marknadsroll på ett mindre företag så är sannolikheten stor att du gör många av marknadsaktiviteterna på egen hand. Vår rekommendation är då att ha en plan för utbildning och vidareutveckling, så att ni säkerställer att ni med hjälp av den kunskap ni kan erhålla, får ut så stor effekt av era digitala aktiviteter som möjligt.

Här är några vanliga arbetsuppgifter vad gäller sociala medier och andra digitala verktyg där du bör säkerställa att personalen har rätt kompetens och ständigt vidareutvecklas.

  • Publicering av inlägg i sociala medier. Vet personalen exempelvis hur Facebooks algoritm fungerar och hur de kan påverka den för att öka spridningen?
  • Analys av trafiken på webbplatsen. Finns Google Analytics installerat? Används det på fler sätt än att bara mäta antal besökare?
  • Annonsering i sociala medier. Har personalen kunskap kring vilka möjligheter som finns i annonsverktygen för de olika sociala nätverken?
  • Utskick av nyhetsbrev. Analyserar ni och tolkar statistiken för era utskick på rätt sätt så att ni kan göra bättre utskick i framtiden?

Dessa verktyg vidareutvecklas hela tiden och likadant bör ni hänga med i utvecklingen och säkerställa personalens kompetensutveckling.

Glöm inte sälj- och marknadsaktiviteterna på individnivå

Alla i din organisation kan lära sig Social Selling, att integrera sociala medier som exempelvis LinkedIn, som ett säljverktyg i sin vardag. Det handlar om att man lär sig hur LinkedIn fungerar för att skapa kontakt med potentiella kunder och synliggöra företagets kompetens gentemot dessa kunder. Syftet är att inleda fler kunddialoger för att i förlängningen sälja mer, synliggöra er kompetens och stärka företagets varumärke.

Social Selling är en utmärkt metod för mindre (och större) företag som ser en möjlighet att ge sina anställda rätt utbildning för att personalen sedan ska genom sina egna profiler på LinkedIn, marknadsföra sig själv och företaget. Att lyckas med Social Selling kräver daglig aktivitet i sociala medier och passar således organisationen som har enkelt för att arbeta digitalt och kanske till och med redan finns i sociala medier på individnivå, men utan kunskap om hur aktiviteten ska förvandlas till affärer.

Under “Kunskapsbanken” i menyn kan du lära dig mer om Social Selling och hur ditt företag kan använda det för att komma i kontakt med fler potentiella kunder.

Är du nyfiken på att veta mer?

Vi hjälper företag med sociala medier och andra digitala kanaler genom strategisk rådgivning, utbildningar och operativa tjänster. Vi anpassar alltid våra lösningar efter dina förutsättningar, så välkommen att ta kontakt med oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig när vi har förstått dina behov.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar