Med LinkedIns annonsplattform kan du nå dina kunder på LinkedIn baserat på deras jobbtitel, bransch eller företag. Men det finns några saker som är viktiga. Här följer tre Do’s and tre don’ts!
Här är några tips:
✅ Använd mellan 3-5 annonsvarianter för att öka sannolikheten att du hittar en variant som får din målgrupp att klicka på annonsen.
✅ Håll annonstexten mellan 100-220 tecken. Kortare text än så kan göra att du missar viktig information och länge text riskerar att klippas.
✅ Använd inte ålder när du ställer in din målgrupp eftersom LinkedIns data är bristfällig (det finns ingenstans som vi som användare kan ange ålder). Använd istället antal års erfarenhet i kombination med exempelvis jobbtitlar, bransch, företag etc.
Här är några saker som du bör undvika när ditt företag annonserar på LinkedIn:
❌ Var försiktig med funktionen ”Utökad målgrupp” – det finns en övervägande risk att ni kommer att visa annonserna för irrelevanta personer.
❌ Undvik att använda flera olika målgruppsinriktningar i samma kampanj då det kan öka risken att nå ut till fler målgrupper. Använd istället möjligheten att kombinera målgrupper. Exempelvis jobbtitlar + bransch (exempelvis VD inom fastighetsbranschen).
❌ Använd inte målsättningen ”Webbplatsbesök” om syftet är att få kunderna att göra något på er webbplats. Implementera LinkedIns pixel och ställ in konverteringsspårning så att ni optimerar kampanjerna för de konverteringar som ni vill att målgruppen ska göra.
🎧 För mer tips och inspiration, lyssna in podden Digital kommunikation med Johan Åberg.
Lycka till!