En liten checklista för din sociala mediestrategi

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

I det här blogginlägget delar jag med mig av några tankar kring hur du kan tänka när ni tar fram en strategi för sociala medier. Oftast börjar diskussionerna kring vilka kanaler som kan vara aktuella att använda, men det finns några punkter att arbeta igenom innan ni börjar att diskutera kanaler. Tipsen nedan är i synnerhet riktade till B2B-företag.

Vill du ha mer djupgående information kring strategi för sociala medier? Läs vårt inlägg från 2017 som dyker djupare in i ämnet.

Behöver du se ett tydligt exempel på hur en strategi via sociala medier kan se ut? I den här artikeln tar vi upp exempel och bjuder på en kostnadsfri mall.

Gör en tydlig definition av er målgrupp

Många av de företag som jag träffar svarar “Alla” eller “en VD” när jag frågar dem om deras målgrupp. Fördelen med digitala kanaler, i motsats till flera analoga kanaler, är möjligheten att rikta marknadsförda budskap till väldigt specifika målgrupper. Därför måste också målgruppen definieras exempelvis utifrån de intressen som din målgrupp har. Denna information kan sedan användas för att ringa in din målgrupp med din annonsering för att nå ut till rätt målgrupp och inte använda dina annonspengar till personer som inte är en potentiell kund. Glöm inte heller att det kan finnas andra intressenter att nå ut till än bara den som skriver under avtalet. Ställ er frågor som: – Vem är vår primära målgrupp? Vilka intressenter finns det? Vilken ålder har dem? Vilket kön? Var finns de geografiskt? Vilka är deras intressen? Vilka webbplatser besöker de? Vad läser de om på nätet?

Vad är syftet med er närvaro i sociala medier?

Hur kan sociala medier stötta er säljprocess eller hur ska kanalerna stötta övrig marknadsföring? Vad vill ni uppnå? Ökad varumärkeskännedom? Ökad leadsgenerering? Ska ni bearbeta kunder på kort sikt (med exempelvis kampanjer som skickar kunderna till er hemsida) eller långsiktigt för att etablera ett förtroende hos potentiella kunder?

Gör en innehållsstrategi

Utifrån er målgrupp och syftet med er närvaro kan ni nu göra en innehållsstrategi, dvs. vad ni ska publicera i era sociala mediekanaler, hur ofta, vem som ska göra det, var ni hittar innehållet, om ni ska producera eget innehåll och så vidare. Fokusera på innehåll som är användbart för din målgrupp. Börja att titta på innehåll som ni kan publicera ofta, t ex länkar till innehåll på er hemsida, fortsätt med att dela andras länkar, börja producera eget blogginnehåll, fortsätt till e-böcker, whitepapers, videoklipp, podcasts etcetera.

Nu kan ni börja fundera på kanalval

Oftast finns det redan en idé om vilken kanal som hade fungerat bäst för er. Då är mitt råd att börja med denna kanalen för att sedan utveckla er närvaro i sociala kanaler efter hand ni ökar er kunskap, och resurser i form av personal, tid och pengar är tillgängligt. På sikt vill ni hamna i en position där ni fokuserar på ert innehåll snarare om vilken kanal som ni ska finnas i, och ser de individuella kanalerna som en distributionskanal av flera. Beroende på hur väl ni lyckas implementera sociala medier i ert säljarbete så kan kanalerna även fungera på olika sätt. Telefonmötet med en potentiell kund kanske alltid bokas på LinkedIn, medan din kund har hittat dig i någon annan kanal från början.

 

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email