I veckans blogginlägg bjuder vi på tips och inspiration kring fem olika områden inom digital sälj- och marknadsföring som hjälper dig att kickstarta året i företagets digitala kanaler.
Social selling
Hur engagerade är dina säljare och kollegor i sociala medier? Vilket intryck förmedlar personalen genom sina personliga profiler i kanaler som exempelvis LinkedIn?
Genom att tillämpa social selling eller employee advocacy i din organisation kommer ni får större spridning av innehållet som företaget tar fram och säljorganisationen skapar en ny dimension i säljarbetet genom att även bearbeta marknaden genom sociala medier.
Social selling handlar om hur du som individ, det vill säga en enskild säljare eller medarbetare, använder sociala medier för att komma i kontakt med potentiella kunder. Istället för att använda LinkedIn som en passiv kanal där ditt CV revideras med jämna mellanrum, kan kanalen istället användas aktivt och dagligen för att kommunicera med dina kunder.
En undersökning har visat att individer har sex gånger högre räckvidd än vad företag och varumärken har i sociala medier, så att engagera dina säljare och medarbetare i sociala medier kommer även ge ert innehåll en skjuts.
Här är några korta och enkla tips för att komma igång:
- Se över säljarnas personliga profiler i sociala nätverk, framförallt LinkedIn. Vilket intryck förmedlar deras profiler till potentiella kunder?
- Fokuserar profilerna på kunden eller speglar de personens egna CV? Försök hitta en balansgång mellan CV och texter som handlar om hur du ni kan hjälpa kunderna.
- Skapa kontinuerligt kontakt med potentiella kunder, exempelvis efter telefonsamtal, möten eller nätverksträffar. Gå igenom befintliga kundlistor och säkerställ att personerna är tillagda i ditt nätverk på LinkedIn.
- Publicera regelbundet statusuppdateringar på LinkedIn som hjälper dina kunder. Bjud på din kunskap för att därigenom visa kunderna att du bryr dig om deras utmaningar och att du kan lösa dem. Börja med 1-2 gånger i veckan.
- Starta och följ upp dialoger med potentiella kunder.
För er som redan har kommit igång med social selling så kommer här några tips som eventuellt kan förbättra er närvaro ytterligare:
- Använd verktyg som exempelvis Smarp för att samla in och göra innehåll lättillgängligt för era säljare och medarbetare att dela.
Content marketing
Content marketing är en metod som handlar om att ta fram innehåll som inspirerar, hjälper eller underhåller din målgrupp.
I motsats till traditionell marknadsföring, där vi ofta utgår ifrån våra egna produkter och tjänster, så utgår content marketing för B2B utifrån kundernas utmaningar. Content marketing handlar om att bjuda på din kunskap, tillföra värde och nytta för dina kunder, utbilda och inspirera dina kunder att bli bättre, exempelvis på deras yrke eller genom att bli bättre inköpare av de produkter och tjänster som ni erbjuder.
Genom att utgå ifrån kundernas utmaningar i ert innehållsarbete blir kommunikationen i sig målgruppsanpassad. Ta exempelvis reda på vilka sökord som dina kunder använder i Google för att hitta information om de utmaningar som de har där ni kan tillföra kunskap.
Content marketing kan ses som hjärtat i den digitala kommunikationen. Genom att sökoptimera innehållet säkerställer ni att kunderna hittar till det via Google, samtidigt som ni kan publicera innehållet i sociala medier eller skicka ut det i ert nyhetsbrev. Det kan vara i form av artiklar, bilder, infografik, videoklipp eller varför inte genom att svara på frågor på Quora som rör ditt expertområde.
Här är några tips för att komma igång eller för att utveckla ert arbete kring content:
- Gör ett medvetet val att utgå ifrån att ert innehåll alltid ska hjälpa era kunder. Var genuint intresserade av era kunder och vilka utmaningar de har.
- Sammanställ vilka tänkbara utmaningar som era kunder har. Fokusera på frågetecken som kan uppstå när de ska köpa in de produkter eller tjänster som ni erbjuder. Komplettera med andra utmaningar som kunderna har men som inte ligger inom ert produktutbud. Ett exempel kan vara ett företag som erbjuder en CRM-lösning och som samtidigt bjuder på tips kring marknadsföring i sociala medier på sin blogg för sin målgrupp som är säljare och marknadsförare.
- Väv in ert innehållsarbete i helheten, exempelvis genom att sökoptimera innehållet eller att säkerställa att innehållet genererar potentiella kunder till er e-postlista eller ert marketing automation-verktyg.
- Nyttja sociala medier för att sprida innehållet, exempelvis genom att låta säljarna och medarbetarna dela innehållet till sina personliga nätverk på LinkedIn där de successivt bygger upp sitt nätverk med en relevant målgrupp.
Sökmarknadsföring
Sökmarknadsföring bör vara en av hörnstenarna i din digitala strategi av den enkla anledningen att du når kunderna i det ögonblick som de letar efter dina produkter eller tjänster.
För dig som ännu inte arbetar med företagets marknadsföring så kan man förenklat säga att det finns två sätt att arbeta med att öka företagets synlighet i Google.
- Genom sökmotoroptimering, där ni säkerställer att ert innehåll, era produkter eller tjänster syns i det organiska sökresultatet.
- Genom annonsering i Google, med hjälp av Googles annonsplattform Google Ads (tidigare Google AdWords).
Det enklaste sättet att omedelbart börja driva relevant kundtrafik till er webbplats är att annonsera i Google eftersom ni kommer att synas på relevanta sökningar direkt.
Marketing automation
Färre pratar om e-postmarknadsföring och nu är det marketing automation som gäller. Om du ännu inte har uppgraderat ditt e-postverktyg till en marketing automation så är det högt på tiden.