Det sägs att utvecklingen går snabbare än någonsin och att de digitala möjligheterna för att bygga företagets varumärke genom sociala medier och digitala kanaler är större än någonsin.
Samtidigt får det inte bli en ursäkt för företagets okunskap eller problem för att hantera digitaliseringen, utan med ett tydligt helhetsgrepp kring hur ni ska arbeta med dessa kanaler, så kan ni arbeta lugnt, tryggt och målmedvetet medan era konkurrenter fortfarande ställer sig frågande till hur de ska kunna hålla sig uppdaterade och lägga pusslet för sin digitala närvaro.
Här är fem resurser för dig som marknadschef där du kan hålla dig uppdaterad kring den digitala utvecklingen.
1. Gartner for Marketing Leaders
Följ det ledande analysföretaget Gartners digitala experter där de delar tips och insikter för hur du som marknadschef kan arbeta med digitala kanaler. Förutom regelbundna artiklar med inspiration och insikter, får du även reda på när Gartner släpper nya rapporter som rör digitaliseringen.
2. McKinsey’s Insights & Publications (Digital Enterprise)
Om du vill hålla dig uppdaterad kring intressanta insikter kring det alltmer digitaliserade näringslivet utifrån ett större perspektiv, så rekommenderar vi att följa McKinsey&Company’s Insights & Publications. Prenumerera på nya artiklar genom att ange din e-postadress, så får du kontinuerligt intressant innehåll skickat till din e-postkorg från McKinsey som rör digitaliseringen och hur det påverkar företag, affärer och samhället.
3. eMarketer Articles
eMarketer är en guldgruva när det kommer till statistik, undersökningar och rapporter kring sociala medier och digitala kanaler utifrån ett globalt perspektiv. Artiklarna ger dig en bättre bild av aktuella trender och hur utvecklingen kommer att se ut under de kommande åren. Här finns en mängd olika e-postutskick att ta del av, för att kontinuerligt hålla dig uppdaterad utan att själv behöva söka upp informationen.
4. Forrester Marketing & Strategy
Precis som McKinsey och Gartner så publicerar Forrester regelbundet insikter och inspiration som rör digitaliseringen utifrån ett större perspektiv. Liksom de andra analysföretagen fokuserar de på den amerikanska marknaden och därigenom finns en möjlighet för dig att skapa dig en bättre uppfattning om vad som komma skall även på den svenska marknaden. Bloggflödet varvas av statistik och rapporter tillsammans med personliga reflektioner från Forresters bloggare inom området. Glöm inte att prenumerera på flödet för att hålla dig uppdaterad.
5. Svenskarna och Internet
Rapporten Svenskarna och Internet som släpps en gång om året är ett måste att läsa igenom för dig som marknadschef och som riktar er mot den svenska marknaden. Här krossas myterna om sociala medier och digitala kanaler som du hör på omvägar, exempelvis att ”Facebook är ute”, och du får en omedelbar bild av hur sociala medier och Internet används i Sverige för att kunna fatta bättre beslut kring era marknadsaktiviteter.
Sist men inte minst vill vi tipsa om att börja prenumerera på våra e-postutskick. Vår målsättning är att paketera och tillhandahålla ett så relevant, intressant och användbart innehåll som möjligt för dig som är företagsledare inom marknad, försäljning och HR. Prenumerera här så får du samtidigt e-boken ”100 LinkedIn-tips” utan kostnad.
PS. Arbetar du inte som marknadschef och tror att marknadschefen på ditt företag hade uppskattat artikeln? Dela artikeln genom att använda knapparna nedan.