Universal Analytics har slutat att samla in data och många marknadsförare står nu inför utmaningen att sätta sig in i hur Google Analytics 4 fungerar. I den här artikeln tipsar vi om fem resurser som hjälper dig att komma igång.
Genomgång av gränssnittet i Google Analytics 4
Den officiella YouTube-kanalen för Google Analytics 4 har i princip det mesta som du behöver. Här finns guider kring hur du kommer igång, hur du skapar händelser i Analytics och hur du exempelvis skapar anpassade rapporter.
För att börja bekanta dig med Google Analytics 4 rekommenderar vi att du tittar igenom det här klippet:
Fördjupa din kunskap med video tutorials
Google har även släppt en serie med video tutorials – en serie med 15 videoklipp som kommer att ge dig en mycket bra och ingående kunskap om Google Analytics 4.
Klippen är ca 5-15 minuter långa vilket gör att du kan titta på minst ett klipp om dagen, exempelvis innan du lämnar kontoret för dagen eller om du avsätter tid för att verkligen lära dig Google Analytics 4.
Här är det första klippet i serien:
Google Analytics 4 och GDPR
Är du osäker på vilken data som Google Analytics 4 samlar in?
Här hittar du all information om vilken data som Google Analytics 4 samlar in och vilka möjligheter som du själv har att inaktivera insamling av specifika uppgifter.
Exempelvis framgår det att Google Analytics 4 inte lagrar IP-adresser och att besöksstatistik från enheter i EU lagras i EU.
Skapa anpassade rapporter i Google Analytics 4
För dig som vill komma igång med att börja skapa anpassade rapporter i Google Analytics 4 så finns här ett bra videoklipp kring hur du gör detta steg-för-steg.
Alla officiella resurser för Google Analytics 4
På den här sidan samlar Google alla sina egna resurser för Google Analytics 4.
Här kan du exempelvis nå all dokumentation för Google Analytic 4 som finns för utvecklare eller anmäla dig till Google Marketing Platform Academy.
Lycka till!