Fem sätt som du kan använda ChatGPT för bättre digitala kampanjer

Det finns fler sätt att använda ChatGPT för digitala kampanjer än att bara ta fram  annonstexter. Här listar vi några andra sätt där ChatGPT kan hjälpa dig att skapa bättre kampanjer i Google och sociala medier.

Vi rekommenderar att du främst använder ChatGPT som ett bollplank och att du alltid reviderar de förslag som du får utifrån din egen expertis om dina målgrupper och er marknad. 

ChatGPT kan göra misstag och ibland märker vi att verktyget hittar på saker som den inte har fått någon information om. 

Tillhandahåll även så mycket information som du kan – om du exempelvis beskriver din målgrupp så lämna så mycket information om målgruppen som du kan vilket kommer att ge ChatGPT mer data att basera sina rekommendationer på.

Här är fem sätt som vi hellre använder ChatGPT till än att låta den skriva annonstexter (som oftast inte blir bra då det blir uppenbart att man låtit en AI ta fram annonstexterna).

1. Analysera landningssidor och ge förbättringsförslag

Be ChatGPT att agera som din målgrupp (återigen – definiera din målgrupp så noga du kan) och be den att ge feedback på din landningssida. 

Be ChatGPT att analysera URL:en till sidan eller kopiera in informationen från landningssidan i verktyget.

Du kan nu be ChatGPT att ge feedback på innehållet baserat på vad syftet är med kampanjen och lyfta fram positiva aspekter och vad som kan förbättras. 

Använd din egen kompetens för att bedöma rekommendationerna och tillämpa de förslag som känns rimliga. Ställ uppföljningsfrågor vid behov.

2. Ta fram målgruppsförslag

Ska du skapa en ny kampanj för en produkt eller tjänst eller för något annat ändamål? 

Använd ChatGPT för att få förslag på målgrupper som du kanske inte själv har tänkt på. 

Det här fungerar bra både för Google Ads och för annonsplattformar som Meta Ads Manager och LinkedIn Campaign Manager.

Här kan du även utgå ifrån en URL eller skriva in syftet med kampanjen manuellt. Be sedan ChatGPT att ta fram förslag på målgrupper för specifika kampanjtyper (exempelvis Performance Max) eller för specifika kanaler. 

Här kan du även vara väldigt specifik – ”ge förslag på lämpliga sökteman att använda i en Performance Max-kampanj” eller ”ge förslag på lämpliga jobbtitlar att använda i en LinkedIn-kampanj”. 

Återigen – glöm inte att du använder ChatGPT som ett bollplank och för att spåna idéer och att du själv behöver bedöma om förslagen är vettiga och passar ändamålet med kampanjen.

3. Ge feedback på annonstexter

Ett bättre sätt att använda ChatGPT på än att låta den skriva annonstexter från scratch är att låta den ge feedback på dina egna annonstexter. 

Be ChatGPT att agera som din målgrupp (återigen – desto mer specifik du kan vara desto bättre) och ge feedback på annonstexterna som du klistrar in. 

ChatGPT kommer nu att belysa de positiva aspekter av annonstexten som finns och lyfta fram förbättringspotential. 

Tillämpa de rekommendationer som du bedömer är lämpliga.

4. Ge förslag på e-postserier

Om ni använder Lead Ads-formatet på Meta eller LinkedIn för att exempelvis låta er målgrupp ladda ner material och ni vill koppla på en e-postserie som skickas ut till kunderna efteråt så kan du bolla idéer med ChatGPT. 

Beskriv exempelvis materialet som man ladda ner, vem målgruppen är och vad syftet med kampanjen och e-postserien är. 

Be därefter ChatGPT att ta fram förslag på en e-postserie som baseras på materialet och som är anpassad för målgruppen. 

ChatGPT kommer nu att ge dig förslag på ett antal e-postutskick som ni kan koppla på ert nedladdningsbara material. 

Bonustips: Om ChatGPT inte föreslår ett intervall mellan utskicken direkt kan du be den att göra det.

Som vi påtalat tidigare använder du ChatGPT som bollplank och idéspruta – ställ uppföljningsfrågor eller be ChatGPT att justera sina förslag utifrån din egen kompetens och bedömning av de förslag som du får från verktyget.

5. Utforska kampanjstrategier

ChatGPT kan användas som ett bollplank för att få övergripande förslag på kampanjer, målgrupper och kanalval. 

Du kan börja väldigt övergripande, exempelvis genom att beskriva för ChatGPT att du vill marknadsföra en viss tjänst eller produkt (tillhandahåll URL:en till sidan) och fråga om vilka kanalval som du bör fokusera på. 

Du får därefter förslag som du behöver revidera och bedöma utifrån din egen kompetens. 

När detta är gjort kan du fortsätta ställa frågor kring respektive kanal. Låt oss säga att ChatGPT föreslog LinkedIn Ads, Meta, E-postmarknadsföring och Google Ads som kanalval och du avgör att LinkedIn Ads och E-postmarknadsföring är de mest lämpliga kanalerna. 

Du kan då fortsätta att ställa frågor kring respektive kanal: 

  • ”Vilka budskap bör jag fokusera på i en e-postkampanj?”
  • Vilka målgrupper bör jag inkludera i en kampanj på LinkedIn?
  • Finns det målgrupper som jag bör exkludera ur kampanjen?
  • Hur kan jag kombinera de olika kanalerna för att maximera effekten av insatserna?
  • Och så vidare…

Syftet är att hitta idéer och infallsvinklar som du inte själv har tänkt på. 

 

Lycka till med dina kampanjer!

 

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer