I den här artikeln belyser vi fyra viktiga områden som du behöver arbeta med om du vill lyckas med social selling.
1. Publicera statusuppdateringar
Regelbundna statusuppdateringar skapar synlighet och medvetenhet. Under förutsättning att du även publicerar ett värdeskapande innehåll för dina kunder och ditt nätverk genom att bjuda på din kunskap inom ditt expertområde bygger du också förtroende gentemot potentiella kunder.
Kontinuitet och värdeskapande innehåll är nycklarna. Bestäm dig för en frekvens som du mäktar med och publicera regelbundet istället för att publicera lite då och då. Låt det ta tid att etablera en medvetenhet och ett förtroende hos ditt nätverk.
2. Skapa kontakt med potentiella kunder
Det är framförallt 1:a-handskontakter (det vill säga personer som du har kontakt med på LinkedIn) som kommer att se dina statusuppdateringar. Bygg därför ut ditt nätverk kontinuerligt med potentiella kunder för att öka räckvidden av dina statusuppdateringar till en så relevant publik som möjligt.
Ta tillfället i akt att exempelvis knyta fler potentiella kunder till ditt nätverk efter möten och telefonsamtal eller när potentiella kunder utanför ditt nätverk interagerar med dina inlägg.
3. Starta dialoger
Starta dialoger med potentiella kunder men undvik att pitcha dina produkter och tjänster.
Använd exempelvis att din potentiella kund har interagerat med ditt inlägg som en anledning att inleda en dialog.
Ett annat tips är att inleda dialoger med potentiella kunder efter att du läst ett inlägg som de har gjort eller om personen förekommer i media.
För att skapa ännu bättre förutsättningar för att detta tillvägagångssätt ska fungera så interagera med personen på något annat sätt innan ditt meddelande.
Det kan exempelvis ske genom att du kommenterar deras inlägg och för en dialog där eller att du nämner personen i ett positivt sammanhang i ett eget inlägg innan du kontaktar densamma efter att de har ”gillat” eller kommenterat ditt inlägg.
4. Flytta dialogen till telefonsamtal eller möte
Föreslå ett telefonsamtal eller möte när tillfälle ges för att fördjupa kundrelationen.
Lär dig mer om social selling
Lyssna in avsnitt #10 i podden ”Digital kommunikation med Johan Åberg” eller hämta vår e-bok om social selling nedan.
I avsnitt #45 i samma podd får du tips och råd om hur du kan utforma en mer kundfokuserad personlig profil på LinkedIn.
Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa din sälj- och marknadsavdelning med social selling är du välkommen att kontakta oss.
E-bok om social selling
Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.