[Podcast #46] Fyra områden att fokusera på i social selling

I den här artikeln belyser vi  fyra viktiga områden som du behöver arbeta med om  du vill lyckas med social selling.

1. Publicera statusuppdateringar

Regelbundna statusuppdateringar skapar synlighet och medvetenhet. Under förutsättning att du även publicerar ett värdeskapande innehåll för dina kunder och ditt nätverk genom att bjuda på din kunskap inom ditt expertområde bygger du också förtroende gentemot potentiella kunder.

Kontinuitet och värdeskapande innehåll är nycklarna. Bestäm dig för en frekvens som du mäktar med och publicera regelbundet istället för att publicera lite då och då. Låt det ta tid att etablera en medvetenhet och ett förtroende hos ditt nätverk.

2. Skapa kontakt med potentiella kunder

Det är framförallt 1:a-handskontakter (det vill säga personer som du har kontakt med på LinkedIn) som kommer att se dina statusuppdateringar. Bygg därför ut ditt nätverk kontinuerligt med potentiella kunder för att öka räckvidden av dina statusuppdateringar till en så relevant publik som möjligt.

Ta tillfället i akt att exempelvis knyta fler potentiella kunder till ditt nätverk efter möten och telefonsamtal eller när potentiella kunder utanför ditt nätverk interagerar med dina inlägg.

3. Starta dialoger

Starta dialoger med potentiella kunder men undvik att pitcha dina produkter och tjänster. 

Använd exempelvis att din potentiella kund har interagerat med ditt inlägg som en anledning att inleda en dialog.

Ett annat tips är att inleda dialoger med potentiella kunder efter att du läst ett inlägg som de har gjort eller om personen förekommer i media.

För att skapa ännu bättre förutsättningar för att detta tillvägagångssätt ska fungera så interagera med personen på något annat sätt innan ditt meddelande.

Det kan exempelvis ske genom att du kommenterar deras inlägg och för en dialog där eller att du nämner personen i ett positivt sammanhang i ett eget inlägg innan du kontaktar densamma efter att de har ”gillat” eller kommenterat ditt inlägg.

4. Flytta dialogen till telefonsamtal eller möte

Föreslå ett telefonsamtal eller möte när tillfälle ges för att fördjupa kundrelationen.

Lär dig mer om social selling

Lyssna in avsnitt #10 i podden ”Digital kommunikation med Johan Åberg” eller hämta vår e-bok om social selling nedan.

I avsnitt #45 i samma podd får  du tips och råd om hur du kan utforma en mer kundfokuserad personlig profil på LinkedIn.

Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa din sälj- och marknadsavdelning med social selling är du välkommen att kontakta oss.

E-bok: Social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

få nästa artikel till din inkorg

Varje vecka skickar vi artiklar, podcasts och nyheter som hjälper dig att fördjupa din kunskap och hålla dig uppdaterad kring digital marknadsföring. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Du kan välja att avprenumerera när som helst. Avsändare är Nivide AB, Hyllie Stationstorg 31, Malmö.

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD, konsult och utbildningsledare på Nivide. Här på bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som digitala strategier, sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Lyssna på mig i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".
DELA INLÄGGET
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Kostnadsfri e-postkurs

Lär dig mer om fem områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering.

E-bok: Social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

E-bok: Sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Vill du ha mer tips och inspiration?

Gå med i Digital Conversion Academy så får du allt vårt kostnadsfria material som artiklar, e-böcker och våra e-kurser skickade direkt till din inkorg utan kostnad.

tjänster

För dig som vill ha hjälp att hantera företagets digitala annonsering.

kurser

För dig som vill hantera företagets annonsering och marknadsföring på egen hand.

om nivide

Läs mer om hur det är att arbeta med oss.

Så hjälper vi dig

Vi startar upp och optimerar er annonsering i Google och sociala medier, utbildar dig som vill sköta företagets annonsering på egen hand eller ger rådgivning kring hur ni kan förbättra er befintliga annonsering. 

Nyfiken?

Vill du veta mer om hur du kan förbättra företagets digitala annonsering? Här har vi samlat tips, inspiration och resurser som hjälper dig på vägen.