Alla företag som annonserar i kanaler som Facebook och Instagram kommer att påverkas av de ändringar som nu successivt rullas ut med anledning av Apples uppdateringar i iOS14.
Vad innebär detta för dig som marknadsförare?
Som en del av Apples ”App Tracking Transparency Framework” kommer alla som använder en iOS-enhet att snart få en fråga om de vill bli spårade av appen eller webbsidan som de använder.
Detta kommer att ha konsekvenser för dig som annonserar i kanaler som Facebook och Instagram och kommer med högsta sannolikhet bland annat att påverka:
- Möjligheterna att spåra konverteringar på din webbplats.
- Storleken på re-targeting-målgrupper
- Antal händelser som du kan spåra per domän.
Jag är personligen övertygad om att detta bara är ett steg mot en verklighet för oss marknadsförare där det kommer att bli svårare för oss att få en sanningsenlig bild av hur vår annonsering egentligen presterar.
Samtidigt uppskattar jag möjligheterna för var och en att bestämma hur man vill, eller inte vill, bli spårad på nätet.
Lär dig mer
De här förändringarna är absolut nödvändiga för dig att sätta dig in i om du arbetar hands-on med digital annonsering eller om du ansvarar för företagets digitala annonsering som beställare gentemot en partner.
Här har vi samlat fyra podcast-avsnitt som ger dig en bättre förståelse för hur ditt företag kommer att påverkas av dessa förändringar.
1. Jon Loomer - Explaining iOS14 to a 12-year-old
Jon Loomer har spelat in några avsnitt som handlar om iOS14 och det här avsnittet är perfekt att börja med om du saknar grundläggande förståelse för vad iOS14 är och vad det kommer att innebära för företag.
Lyssna på iTunes eller sök efter avsnittet där du lyssnar på poddar.
2. Jon Loomer - Facebook Ads Targeting Audiences and iOS 14
I ett annat avsnitt från Jon Loomer går han djupare in på vilka förändringar som vi kan förvänta oss vad gäller exempelvis retargeting-målgrupper på Facebook och Instagram.
3. The Art of Online Business - Apple's iOS Privacy Updates and Your Ads: What You Need To Know
I det här avsnittet intervjuas Facebook Ads-experten Terrell Brown och berättar mer om vad dessa förändringar kommer att innebära.
Han berättar dessutom hur du kan få en fortsatt bra uppföljning av dina kampanjer trots att konverteringsdatan kan bli bristfällig.
Lyssna på iTunes eller sök efter ”The Art of Online Business” där du lyssnar på poddar.
4. Jon Loomer - Unable to Verify Domain to Configure Web Events
Om du använder händelsespårning i Facebooks annonsverktyg kommer du att behöva verifiera din domän för att kunna fortsätta spåra konverteringar från dina annonser.
Lyssna på iTunes eller sök efter avsnittet där du lyssnar på poddar.