Hur mår ditt Google Ads-konto?

Om du annonserar i Google med Google Ads är det viktigt att regelbundet underhålla och optimera din annonsering. Vi har tidigare skrivit om några misstag som du bör undvika när du annonserar i Google. Vi rekommenderar att kontinuerligt logga in i ditt konto och genomföra ett antal olika åtgärder. Nedan finner du några exempel på åtgärder som du kontinuerligt bör arbeta med:

Söktermer

Kontrollera vilka sökord och sökfraser som dina annonser visas på och lägg till s.k. negativa sökord. Gör detta regelbundet för att inte riskera att du lägger pengar på sökord som inte är relevanta för din verksamhet, dina produkter eller tjänster.

Kontrollera kvalitetsresultat och åtgärda vid behov

Lägg till kolumnnen ”Kvalitetsresultat” i sökordslistan. Gå igenom listan och kontrollera så att det inte finns några sökord med lågt kvalitetsresultat. Åtgärda vid behov.

Utvärdering och optimering av roterande annonstexter

Arbeta kontinuerligt med tre roterande annonstexter och utvärdera vilken som går bäst. På sikt kommer det att öka klickfrekvensen på dina annonser.

Lägg till nya sökord med Sökordsrapporten

Finns det några sökord som dina kunder använder som du inte har lagt till i ditt konto? Använd Sökordsrapporten för att hitta sökord som kan vara aktuella för att lägga till i egna annonsgrupper.

Justera matchningstyper

Har dina sökord lågt antal visningar? Använd Sökordsplaneraren för att hitta andra sökord eller prova att ändra matchningstyp till frasmatching eller bred matchning för att öka antalet visningar. Glöm inte att kontrollera söktermer och lägga till negativa sökord.

Behöver du hjälp?

Vi erbjuder kostnadsfri diagnos av ditt Google Adwords-konto. Kontakta oss för mer information: 0709-66 88 69 eller johan.aberg [at] nivide.se.

Nivide AB är officiella Google Partners och certifierade i Google Ads.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig inom B2B att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Om Nivide

Vi hjälper marknadsansvariga inom bland annat IT, teknik, industri och logi att effektivisera sina kampanjer i Google och sociala medier genom att kombinera över 10-års mänsklig erfarenhet med smarta AI-verktyg.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som B2B-företag gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer