Om du annonserar i Google med Google Ads är det viktigt att regelbundet underhålla och optimera din annonsering. Vi har tidigare skrivit om några misstag som du bör undvika när du annonserar i Google. Vi rekommenderar att kontinuerligt logga in i ditt konto och genomföra ett antal olika åtgärder. Nedan finner du några exempel på åtgärder som du kontinuerligt bör arbeta med:
Söktermer
Kontrollera vilka sökord och sökfraser som dina annonser visas på och lägg till s.k. negativa sökord. Gör detta regelbundet för att inte riskera att du lägger pengar på sökord som inte är relevanta för din verksamhet, dina produkter eller tjänster.
Kontrollera kvalitetsresultat och åtgärda vid behov
Lägg till kolumnnen ”Kvalitetsresultat” i sökordslistan. Gå igenom listan och kontrollera så att det inte finns några sökord med lågt kvalitetsresultat. Åtgärda vid behov.
Utvärdering och optimering av roterande annonstexter
Arbeta kontinuerligt med tre roterande annonstexter och utvärdera vilken som går bäst. På sikt kommer det att öka klickfrekvensen på dina annonser.
Lägg till nya sökord med Sökordsrapporten
Finns det några sökord som dina kunder använder som du inte har lagt till i ditt konto? Använd Sökordsrapporten för att hitta sökord som kan vara aktuella för att lägga till i egna annonsgrupper.
Justera matchningstyper
Har dina sökord lågt antal visningar? Använd Sökordsplaneraren för att hitta andra sökord eller prova att ändra matchningstyp till frasmatching eller bred matchning för att öka antalet visningar. Glöm inte att kontrollera söktermer och lägga till negativa sökord.
Behöver du hjälp?
Vi erbjuder kostnadsfri diagnos av ditt Google Adwords-konto. Kontakta oss för mer information: 0709-66 88 69 eller johan.aberg [at] nivide.se.
Nivide AB är officiella Google Partners och certifierade i Google Ads.