Hur väl känner du din målgrupp på nätet egentligen?

kunder

I vår senaste föreläsning ”4 steg till en digital strategi” så pratade vi om vikten av att koppla sin målgrupp till alla de olika annonsmöjligheter som finns i sociala medier och andra digitala kanaler. I det här inlägget pratar mer om hur du kan identifiera dina målgrupper i de digitala kanalerna.

Kundernas ökade användning av digitala kanaler ställer nya krav på oss företag. Idag räcker det inte bara att veta att vår målgrupp är en person mellan XX-XX år, man eller kvinna, och intresserad av det ena eller det andra. För så snart som vi behöver nå ut till vår målgrupp på nätet så behöver vi ha betydligt bättre koll på vem målgruppen är och hur de agerar i de digitala kanalerna, om vi ska ha en chans att kunna nå ut till dem så bra som möjligt.

Här är några exempel på hur du kan rikta din annonsering i olika sociala medier:

Facebook
Kön, ålder, ort, intresse, har besökt er webbplats, har besökt delar av er webbplats, finns i ert CRM-verktyg, finns i era telefon- och e-postlistor, liknar era befintliga kunder, liknar era webbplatsbesökare, har nyligen gjort en resa, är skild, är singel, etc., har laddat upp foton i sociala medier, har snart födelsedag, har nyligen flyttat, pendlare och många fler.

LinkedIn
Arbetar på ett visst företag, är beslutsfattare, har en viss jobbtitel, arbetar på ett företag med minst 100 anställda, har gått på en viss skola, ålder, kön, ort och så vidare.

YouTube
Intresserade av ett visst ämne eller tittar på en viss kanal på YouTube.

Google
Sökord – vilka sökord använder dina kunder? Googles Displaynätverk – vilka sidor besöker dina kunder?

Kan du svara på följande frågor?

För att lyckas med din marknadsföring i sociala medier och andra digitala kanaler bör du exempelvis kunna svara på följande frågor:

  • Vilka intressen har vår målgrupp?
  • Hur använder de sociala medier? Hur många timmar ägnar de åt olika sociala nätverk?
  • Vad letar de efter i Google?
  • Vilka är deras utmaningar? Har vi innehåll på vår webbplats som hjälper dem att få svar på deras frågor?
  • Vilka kanaler tittar de på i YouTube?
  • Vilka webbplatser besöker de?

Ju bättre ni kan svara på dessa frågor desto bättre förutsättningar har ni att lyckas med er annonsering i de digitala kanalerna och nå ut till era målgrupper över flera olika plattformar.

Så lyckas du med din annonsering på nätet

Om du känner att ditt företag inte kan svara på dessa frågor så är här ett konkret tillvägagångssätt som ni kan använda för att få en bättre förståelse för hur ni kan nå ut till era målgrupper på nätet.

  1. Öka er kunskap kring vilka annonsmöjligheter som finns. Läs på nätet eller gå en utbildning, beroende på era förutsättningar.
  2. Ta fram en tydlig annonsstrategi – VAR ska vi nå våra målgrupper och med vilket material? Var i köpprocessen befinner sig kunderna när de nås av våra budskap?
  3. Ge din personal konkret utbildning i hur annonsering i olika sociala nätverk fungerar. Beroende på kompetens och andra arbetsuppgifter kan det vara bra att lägga ut delar av er annonsering, exempelvis annonsering som sker i komplexa verktyg som Google AdWords.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer