Kom igång med Social Selling del 4 av 6: Konvertering

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Kom igång med Social Selling del 5 av 6: Lojalitet och ambassadörskap

Det här avsnittet i serien “Kom igång med Social Selling” kommer att fokusera på hur du kan använda sociala mediekanaler för att bearbeta befintliga kunder och hur du exempelvis kan använda annonsering på Facebook för att få befintliga kunder att börja följa din Facebooksida.

Att använda dig av sociala mediekanaler är förmodligen det billigaste och enklaste sättet att bearbeta både potentiella och befintliga kunder varje dag. I framtiden kommer det dessutom att bli en nödvändighet  då sociala medier för ungdomarna har blivit vad tidningen var på 80 och 90-talet. När de kommer in på arbetsmarknaden så kommer de att använda digitala kanaler och sociala medier som ett naturligt arbetsverktyg oavsett vilken bransch de tillhör. Det blir ett måste att veta hur du kan använda sociala medier till din konkurrensfördel.

Att bearbeta befintliga kunder genom sociala medier

Syftet med att bearbeta dina befintliga kunder är till stor del samma som att skapa uppmärksamhet och för att bearbeta potentiella kunder, bland annat att:

– Du visar att du är engagerad.

– Du visar att du är kunnig inom ditt område.

– Du visar att du håller dig uppdaterad kring vad som händer på marknaden.

– Du visar att du förstår kundens behov och frågeställningar.

De två sistnämnda tycker jag är extra viktiga att kommunicera till befintliga kunder genom sociala medier. En beställare på kundsidan vill veta att sina samarbetspartners håller sig uppdaterade inom deras respektive ansvarsområde så att kunden hela tiden är försäkrad om att leverantören kan ge de bästa rekommendationerna.

Tillvägagångssättet kan dock skilja sig något och i det här avsnittet kommer jag att beskriva hur du exempelvis kan använda annonsering på Facebook för att få befintliga kunder att börja följa dig.

Till skillnad från vad jag beskrev i avsnittet “Kom igång med Social Selling del 2 av 6: Att skapa uppmärksamhet” där vi annonserade mot potentiella kunder för att få dem uppmärksammade på vår verksamhet så ska vi nu istället rikta in vår annonsering mot befintliga kunder. Syftet är att få dem att bli ‘ambassadörer’ och att genom deras engagemang i dina sociala mediekanaler få dem att sprida ditt budskap vidare in i deras nätverk.

Facebook och Google erbjuder förmodligen de bästa annonseringsverktygen på marknaden idag för att åstadkomma detta. Jag ska beskriva ett par olika sätt att få befintliga kunder att följa dig eller ditt företag på Facebook.

Retargeting – att fortsätta bearbeta dina kunder på nätet

Inom digital marknadasföring så finns ett begrepp som kallas Retargeting och andra benämningar på detta är bland annat Remarketing som Google använder sig av. Retargeting, eller Remarketing, syftar till att fortsätta bearbeta potentiella kunder efter att de har slutfört, eller inte slutfört, en viss handling på nätet.

Retargeting är vanligt inom e-handel, där butikerna annonserar mot personer som exempelvis har varit inne och tittat på en viss produkt på e-handlarens hemsida. Genom besöket på produktsidan så har besökaren indikerat att denna är intresserad av produkten. E-handlaren kan sedan göra reklam för samma produkt på andra webbplatser och rikta sig specifikt till personen som har besökt produktsidan.

Du kan exempelvis använda annonstypen för att nå ut till befintliga kunder, som exempelvis använder en inloggad del på din hemsida, för att få dem att börja följa dig på Facebook. När de loggar in på din hemsida och sedan besöker Facebook så kan du genom annonsering locka dem att börja följa dig. Annonseringen riktas in till enbart denna målgruppen vilket innebär att du inte behöver slösa annonsbudget på någon som inte finns i din målgrupp (det vill säga någon som inte har loggat in på din hemsida och som du därav vet att de inte är kund hos dig).

Facebook är den enda större sociala mediekanalen som i dagsläget stödjer den här funktionaliteten i sitt annonseringsverktyg vilket gör att du bör överväga att finnas på Facebook även med ditt B2B-företag. Gå inte på myten om att Facebook endast är till för konsumentföretag för då kommer du att gå miste om möjligheter att nå ut till din målgrupp. Över 70 % av internetanvändarna i Sverige är aktiva på Facebook vilket innebär att din målgrupp med största sannolikhet också finns här.

Andra sätt att använda sociala mediekanaler för befintliga kunder

Om du arbetar kontinuerligt som jag beskrev i avsnitt tre så har du massor av användbart innehåll som du kan dela med dig av till dina kunder. Använd dig också av möjligheten att via LinkedIn skicka privata meddelanden till personer i ditt nätverk, där du vet att de exempelvis arbetar med en tjänst eller produkt där du har användbar information att dela med dig av.

På Twitter kan du exempelvis använda dig av så kallade “mentions“, för att notifiera andra personer om ditt inlägg. Om du exempelvis delar med dig av en sida som handlar om tips om hur företag kan förbättra sin närvaro på Instagram, så nämn någon i ditt nätverk i samband med inlägget för att tipsa dem om artikeln.

Genom att använda dig av Custom Audiences när du annonserar på Facebook så kan du exempelvis få befintliga nyhetsbrevprenumeranter, eller befintliga kunder som finns i ditt CRM-system, att börja följa dig på Facebook. Du kan till och med annonsera till befintliga kunder och få dem att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev men att du samtidigt exkluderar kunder från annonseringen som redan prenumererar på ditt nyhetsbrev.

Att annonsera på Facebook mot befintliga följare

Det är ett fåtal av dina följare på Facebook som ser varje inlägg som du skriver. Om de dessutom inte har interagerat med din sida (gillat, delat eller kommenterat) på en väldigt lång tid så finns risken att de inte längre ser din sidas uppdateringar.

För att minimera risken att dina följare inte ser dina inlägg så är det en god idé att annonsera mot befintliga följare på din sida. Det innebär att du genom annonser på Facebook marknadsför dina inlägg så att de får större spridning bland de som redan följer dig.

Börja att marknadsföra dina inlägg till befintliga följare så kommer du således att öka chansen att dina befintliga kunder sprider ditt budskap vidare.

Avslutning

Syftet med det här inlägget var att ge dig inspiration till hur du kan nå ut till dina befintliga kunder för att få dem att börja följa dig i sociala medier.

I nästa avsnitt kommer jag att gå djupare in på hur du med olika verktyg kan få dina följare att bli dina ambassadörer, det vill säga att hjälpa dig att skapa viral spridning kring dig och din verksamhet.

Här kan du läsa tidigare avsnitt i den här serien:

Kom igång med Social Selling del 1 av 6: Inledning
Kom igång med Social Selling del 2 av 6: Att skapa uppmärksamhet
Kom igång med Social Selling del 3 av 6: Att skapa förtroende
Kom igång med Social Selling del 4 av 6: Konvertering

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email