Kom igång med social selling

salesperson

Att integrera sociala medier i säljarbetet blir viktigare framöver på grund av några olika faktorer, exempelvis:

  • Den yngre generationen använder sociala medier i allt större utsträckning.
  • Kunderna har fler möjligheter än någonsin att hitta leverantörer. För att fånga deras uppmärksamhet behöver vi inte bara synas för dem; utan även inspirera och hjälpa dem genom att använda sociala medier innan, under och efter köpprocessen.
  • Kanaler som LinkedIn kommer att bli viktigare när sociala element integreras i andra produkter, exempelvis för att visa personers profiler på LinkedIn i Microsoft Outlook. Hur uppfattas säljarna när kunderna kommer att kunna klicka upp deras profiler direkt i inkorgen?

Social Selling handlar om hur du som säljare, konsult eller egenföretagare kan använda LinkedIn för att komma i kontakt med potentiella kunder. När man pratar om Social Selling så pratar man utifrån den enskilda individens profil och närvaro i sociala medier, dvs. inte den kommunikation som har företaget som avsändare.

I den här artikeln får du några konkreta tips för hur du kan komma igång med Social Selling på LinkedIn under hösten.

1. Öka din aktivitet

En förutsättning för att Social Selling ska fungera är att du upprätthåller en kontinuerlig aktivitet på LinkedIn. Gå från att vara en passiv åskådare som betraktar andras innehåll till att själv bidra med tips, insikter och inspiration.

Exempel på aktivitet är:

  • Publicera regelbundet statusuppdateringar och kortare blogginlägg. Börja med några statusuppdateringar i veckan och öka till en per dag. Använd verktyg som Buffer för att förenkla arbetet.
  • Lägg kontinuerligt till potentiella kunder till ditt nätverk. Detta kan vara personer som du träffar i kundmöten, på event eller på andra sätt kommer i kontakt med i ditt arbetsliv. Syftet är att lägga till dem i ditt nätverk så att du kan fortsätta att bearbeta dem med innehållet som du regelbundet publicerar.
  • Följa upp aktivitet i form av att skicka personliga meddelanden till potentiella kunder som interagerar med ditt innehåll.
  • Engagera dig i andras innehåll; gilla, kommentera och dela innehåll som andra personer i ditt nätverk lägger upp.

E-bok om social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

2. Se över din personliga profil

När dina potentiella kunder besöker din profil så vill de inte veta vad du har arbetat med tidigare eller vilka personliga egenskaper du har. De är heller inte intresserade av att läsa ditt personliga brev, så lämna denna typen av innehåll till ditt CV.

Utforma istället din profil, i synnerhet din Sammanfattning och din nuvarande befattning till att handla om hur du kan hjälpa dina potentiella kunder.

  • Vad hjälper du dina kunder att uppnå?
  • Hur gör du det?
  • Vilka andra kunder har ni hjälpt och vilka resultat har ni skapat för dem?
  • Finns det citat från tidigare kunder som du kan lägga till?

Glöm heller inte att lägga till kontaktinformation till din Sammanfattning så att kunderna enkelt kan komma i kontakt med dig.

Utveckla ditt värdeerbjudande under texten för din nuvarande befattning. Återigen – kunderna är inte särskilt intresserade av att läsa om vad du har för arbetsuppgifter på din nuvarande tjänst, utan mer intresserade om hur du kan hjälpa dem. Här är fler tips kring hur du kan förbättra din profil på LinkedIn.

3. Prata om det som du tycker är roligt

Nej – vi menar inte att du ska publicera roliga kattfilmer eller berätta vad du gör på fritiden. Om du trivs med ditt jobb så hänger det förmodligen ihop med att du är duktig på det du gör. Du ska alltså prata om ditt expertområde och synliggöra din kunskap för dina potentiella kunder.

Om du exempelvis säljer konferenser så är ditt expertområde konferenser. Saker du kan prata om är t ex hur man planerar den perfekta konferensen, vad man bör tänka på när man ska planera en konferens, vilka inslag på konferensen som är viktiga beroende på vad man vill uppnå, vilka olika teambuildingaktivteter som man kan genomföra på en konferens och så vidare.

Om du arbetar på en redovisningsbyrå så är ditt expertområde ekonomi, bokföring, bokslut och så vidare. Dina statusuppdateringar och artiklar ska således förmedla din kunskap kring dessa frågeställningar så att du positionerar dig som kunnig inom detta området för de enskilda individerna i ditt nätverk. Vad bör man tänka på när man ska göra sitt bokslut? Viktiga datum att hålla reda på? Ändringar i lagar och regler för företag vad gäller skatt och moms, och så vidare.

Syftet med den här typen av kommunikation är att bygga ett långsiktigt förtroende hos ditt befintliga nätverk och för dina potentiella kunder. Det kommer att öka antalet inkommande förfrågningar och antalet referenser från personer i ditt befintliga nätverk.

Lycka till!

 

 

 

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer