LinkedIn lanserar AI-genererade kampanjer

I höstas tillkännagav LinkedIn att de lanserar AI-genererade kampanjer i LinkedIn Campaign Manager och nu börjar funktionen rullas ut till de första svenska användarna.

Funktionen heter Accelerate och gör det möjligt att skapa AI-genererade kampanjer på ett snabbt och enkelt sätt i LinkedIn Campaign Manager. 

Det här är en funktion som LinkedIn började rulla ut till utvalda företag i England i höstas och nu börjar man se funktionen i de första svenska annonskontona. 

Accelerate stödjer för närvarande två målsättningar; webbplatsbesök och lead-generering.

Så använder du Accelerate

Syftet med Accelerate är att det ska gå snabbt och enkelt att skapa nya annonskampanjer. 

Du skriver in vad du ska marknadsföra, anger en webbadress och så kommer LinkedIn att automatiskt läsa av innehållet på sidan i kombination med innehållet på din företagssida och tidigare annonser och skapa förslag på annonser i kampanjen. 

Accelerate använder också ”signaler” – som har blivit ett populärt begrepp inom digital annonsering – där vi tillhandahåller exempelvis signaler som intressen, jobbfunktioner eller befintliga kundlistor för att annonsplattformen ska kunna visa annonserna för så relevanta personer som möjligt och tillämpar s.k. predektiva målgrupper.

En annan nyhet i Accelerate är också att LinkedIn vill förenkla rapportering och har därför skapat en ”Automated Performance Summary” med diagram och nyckeltal som sammanfattar resultatet av kampanjen.

Våra tankar

Det här är såklart en spännande nyhet från LinkedIn där det under de senaste åren inte hänt stora förändringar i deras annonsplattform. 

Det är givetvis alldeles för tidigt att utvärdera funktionaliteten eftersom den först nu börjar rullas ut till svenska användare. 

Vi välkomnar mer automation och förenklade sätt att skapa kampanjer på ett mer effektivt sätt samtidigt som vi hoppas att funktioner som exempelvis ”Demografi” kommer att finnas kvar för att kunna försäkra sig om att kampanjtypen träffar rätt målgrupp.

Det återstår helt enkelt att se om det här är hiss eller diss! Håll utkik i ditt annonskonto så kommer du få ett meddelande när Accelerate finns tillgängligt och givetvis kommer vi att skriva mer om det här på bloggen framöver.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer