Fem aktuella direktiv som påverkar dig som är marknadsansvarig under 2025

Under året kommer ett antal nya lagar och direktiv att publiceras eller tillämpas som kommer att ställa nya krav på er marknadsföring. Här sammanfattar vi fem nya lagar och direktiv som kan påverka ditt bolag tillsammans med relevanta länkar.

European Accessibility Act

Det som det sannolikt pratas mest om just nu är EU:s nya tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act) som innebär att företag nu behöver säkerställa att vissa typer av produkter och tjänster är anpassade för personer med funktionsnedsättningar.

För dig som marknadsförare innebär detta att era digitala plattformar behöver vara anpassade för alla användare. 

Det nya direktivet träder i kraft den 28 juni 2025 vilket innebär att det är hög tid att sätta sig in i ämnet och börja förbereda er för att exempelvis tillgänglighetsanpassa er webbplats.

Ett bra ställe att börja fördjupa dig kring ämnet är hos Europeiska kommissionens sidor om webbtillgänglighet.

Green Claims Directive

Direktivet om miljöpåståenden (Green Claims Directive) är ett förslag från EU-kommissionen som handlar om hur företag får kommunicera kring miljöpåståenden för sina produkter och tjänster.

EU-parlamentet röstade om det här förslaget under förra året och förväntas att anta och offentliggöra direktivet under 2025. 

EU:s medlemsländer kommer därefter att få tid att implementera de nya direktiven i nationell lagstiftning.

Det är således ingen ko på isen för dig som marknadsförare men det kan vara en bra idé att börja följa utvecklingen kring det är direktivet och i synnerhet för dig som är marknadsansvarig på ett bolag där ni kommunicerar många hållbarhetsaspekter.

Läs mer på EU-kommissionens sidor för Green Claims Directive.

Uppdaterad ICC-kod för marknadsföring

Den Internationella handelskammarens kod för reklam och marknadskommunikation är en global standard för ansvarsfull marknadsföring som uppdateras regelbundet.

I den uppdaterade ICC-koden som tillämpades den 1 januari 2025 har ett antal förändringar skett som kan påverka ditt bolag som exempelvis ansvarsfull användning av AI-verktyg och krav på ökad transparens vid samarbeten med influencers.

Eftersom den nya ICC-koden redan har tillämpats är det alltså högt på tiden att utvärdera hur den här eventuellt påverkar ditt bolag och säkerställa att ni följer den nya standarden.

Läs mer på den officiella webbplatsen för ICC.

Nya konsumentskyddsregler inom EU

Stärkta konsumentskyddsregler inom EU syftar till att modernisera lagstiftningen med fokus på digitalisering och hållbarhet.

Direktiver publicerades under förra året och fram till våren 2026 ska medlemsländerna ha implementerat de nya direktiven i sin nationella lagstiftning.

De uppdaterade konsumentskyddsreglerna ställer exempelvis även här ökade krav på hur företag kommunicerar kring miljöpåståenden – man får exempelvis inte kommunicera att en produkt eller tjänst är ”hållbar” eller ”grön” utan verifierbara bevis.

Direktivet kan du läsa i sin helhet här (observera att texten är väldigt omfattande).

Digital Services Act

Digital Services Act (DSA) är en ny EU-lagstiftning som syftar till att skapa en säkrare och mer transparent digital miljö inom EU.

För bolag som exempelvis använder digital annonsering ställer lagstiftningen krav på hur man redovisar för hur annonseringen riktas och vilken data som används.

Lagen trädde i kraft 1 januari 2025.

Läs mer på EU-kommissionens webbplats.

Det här kan du göra nu

  • Bekanta dig med den uppdaterade ICC-koden om du inte redan har gjort det eftersom den tillämpades redan den 1 januari 2025. 
  • Planera för arbetet kring European Accessibility Act som exempelvis kommer att påverka er webbplats (direktivet träder i kraft 28 juni 2025). Din webbyrå bör kunna ge råd kring vilka förändringar som krävs på er webbplats.
  • Bevaka direktiv som Green Claims Directive och börja redan nu fundera kring hur det kommer att påverka er (i synnerhet om ditt bolag kommuncierar mycket kring hållbarhetsfrågor och miljöpåståenden). 
  • Lägg till begrepp som ”European Accessibility Act” och ”Green Claims Directive” som bevakningar i Google Alerts eller Google Nyheter så att du håller dig regelbundet uppdaterad.

Fler aktuella lagstiftningar och direktiv

Det finns fler aktuella lagstiftningar och direktiv som exempelvis Corporate Sustainability Reporting Act, NIS2-direktivet och nya EU-regler för politisk reklam. 

Vi kommer att bevaka flera av dessa under året och uppdatera dig vid behov. 

Om du vill hålla koll på nya artiklar här på bloggen så kan du prenumerera på www.nivide.se/nyhetsbrev.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer