Nyckeltal som du behöver ha koll på i Google Ads – del 1

Antal konverteringar, kostnad per konvertering och ROAS i all ära. Men det finns även andra nyckeltal som du behöver titta närmare på när du har konstaterat att ett sökord inte presterar som önskat. 

Att optimera ett annonskonto i Google Ads handlar om att skala bort det som inte fungerar och lägga mer tid på att förbättra det som fungerar bra för er. 

För att kunna göra det här behöver du analysera statistiken för ditt annonskonto och då tittar du primärt på nyckeltal som exempelvis antal konverteringar, vad en konvertering kostar i snitt (kostnad per konvertering) och ROAS (Return on ad spend), dvs. lönsamheten eller intäkten i förhållande till annonskostnaden. 

Men för att kunna förbättra ett annonskonto, eller för att kunna avgöra när det är dags att pausa eller ta bort ett sökord, behöver du även vara bekant med några andra nyckeltal. 

Här går vi igenom fyra nyckeltal som du regelbundet bör kontrollera i ditt annonskonto för att kunna ta bättre beslut.

Kvalitetsresultat

Kvalitetsresultatet är ett betyg mellan 1 och 10 på hur relevanta era annonser är utifrån det som användaren söker efter.

Ett högt betyg (>8) indikerar att sökordet fungerar bra för er och bidrar med kvalitativ trafik medan ett lågt betyg (<5) indikerar att någonting inte fungerar eller att användarna letar efter något annat än det som ni presenterar i annonsen och på landningssidan. 

Kvalitetsresultatet är en sammanvägd bedömning på tre parametrar; annonsens relevans, förväntat klickfrekvens och upplevelse av målsidan. 

Genom att gå in på sökordsfliken och redigera vilka kolumner som visas (sök efter ”Kvalitetsresultat”) så kan du dels se vilket betyg som dina sökord har och du kan även visa betyget för de enskilda parametrarna för respektive sökord (under genomsnitt, medel eller över genomsnitt). 

Använd nyckeltalet för att identifiera sökord som inte alls fungerar bra för er och överväg att ta bort dessa. Även det även för att identifiera sökord som har potential att förbättras (sökord mellan 5-9 i kvalitetsresultat) och använd de tre parametrarna för att identifiera vad som kan förbättras (exempelvis genom att skriva en annons som är mer relevant om du ser ett lägre betyg på denna parametern).

Om du vill lära dig mer om kvalitetsresultat i Google Ads och framförallt för hur du åtgärdar ett dåligt kvalitesresultat så lyssna in avsnitt 67 i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Klickfrekvens (CTR)

Klickfrekvensen (eller Click-Through Rate) anges i procent och mäter förhållandet mellan antal visningar och antal klick. 

Det finns ingenting som säger vad en dålig respektive bra CTR är utan du får jämföra med sökorden i ditt eget konto så börja med att ta reda på vilka sökord som har högst CTR, lägst CTR samt vad snittet för dina kampanjer är. Utelämna branding-sökord (dvs. sökord som innehåller ert eget namn) då dessa oftast har en betydligt högre CTR än generella sökord. 

En högre CTR kännetecknar ofta att annonsen fungerar och att annonsens innehåll motsvarar det som kunderna letar efter. En låg CTR kännetecknar att annonsens innehåll inte motsvarar det som kunderna letar efter. Observera att CTR även påverkas av faktorer som exempelvis hur känt ditt varumärke är. 

Optimera ditt annonskonto genom att leta efter sökord med lägre CTR och försök ta reda på vad det kan bero på. Ett bra sätt att förbättra sin CTR är att bryta upp annonskontot i flera olika annonsgrupper och därigenom kunna anpassa varje annons efter just det sökordet som finns inlagt i respektive annonsgrupp. 

Tänk även på att visa relevanta annonstillägg och undvik att lägga annonstillägg på konto- eller kampanjnivå då det ökar risken att du kommer att visa irrelevanta annonstillägg på dina annonser och därigenom göra en mindre relevant annons för kunden.

Om du vill lära dig mer om hur du kan höja din CTR så lyssna in avsnitt #22 i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Annonsstyrka

Annonsstyrkan är ett betyg på hur väl utformade dina annonser är och du vill sträva efter betyget ”Utmärkt” på samtliga dina annonser, vilket ökar sannolikheten för att annonserna kommer att prestera bra.

Det finns framförallt tre sätt som du kan förbättra annonsernas annonsstyrka:

  • Använd sökorden i annonsen.
  • Fyll i samtliga 15 rubrikrader och 4 beskrivningsrader.
  • Lämna rubrikerna och beskrivningsraderna ”opinnade”.
Ett bra sätt för att optimera ditt annonskonto är att ställa dig på fliken ”Annonser”, tillämpa ett filter på annonsstyrka och välja ”Dåligt”, och därefter gå igenom respektive annons för att förbättra annonsstyrkan. 
 

Lyssna in avsnitt #119 i podden Digital kommunikation med Johan Åberg som handlar om annonsstyrka i Google Ads.

Avvisningsfrekvens

Avvisningsfrekvensen mäter hur stor andel av kunderna som lämnar din webbplats efter att bara ha besökt en sida.

En hög avvisningsfrekvens (>70 %) kan indikera en dålig användarupplevelse men tänk även på att det beror på om informationen man letar efter finns på sidan som annonserna länkar till och att ni inte förväntar er att kunden ska klicka sig vidare. 

De flesta företag vill dock generera ett engagemang från sina kunder och även om kunden hittar det som de letar efter på den första sidan så vill man att de ska fortsätta konsumera innehåll.

Gå därför igenom ert annonskontno och identifiera sökord med hög avvisningsfrekvens och vidta åtgärder vid behov.

För att kunna se avvisningsfrekvensen behöver du koppla ihop Google Ads med Google Analytics.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer