Vi sammanfattar några artiklar som har publicerats under veckan som rör nyheter kring annonslösningarna på LinkedIn, YouTube och Bing. Vi tipsar även om en artikel kring annonsering på Amazon – kan vi gissa på att det är en tidsfråga innan de öppnar upp för e-handel i Sverige?
LinkedIn lanserar målgruppsinriktning baserat på intresse
LinkedIn meddelar i ett blogginlägg att de nu lanserar målgruppsinsiktning baserat på användarnas intresse.
Sedan tidigare kan du målgruppsstyra din annonsering på LinkedIn baserat på bland annat yrkestitel, bransch, ålder, kön, utbildning och mycket annat och nu kan du alltså även rikta annonser baserat på professionella intressen.
Funktionen rullas successivt ut till alla användare med annonskonto under den kommande veckan.
Google gör 15-sekunders ”non-skippable”-annonser tillgängliga för alla
I ett blogginlägg skriver Google att de nu gör så kallade 15-sekunders ”non-skippable”-annonser tillgängliga för alla annonsörer. Formatet har tidigare endast varit tillgängligt för utvalda annonsörer som exempelvis tillhört Googles annonsprogram Google Preferred.
Annonsformatet innebär att du nu kan köpa annonser som löper i 15 sekunder utan att det går att klicka sig förbi annonserna i YouTubes videospelare.
Nyheter kring Microsofts annonsplattform Bing
Enligt Statista hade Bing bara en marknadsandel på 12 % i Sverige och 9 % globalt under 2017. I USA är Bing betydligt större med en marknadsandel på 33 % under samma år.
Bing kan vara ett bra komplement för dig som annonserar med Google Ads idag för att täcka in en större del av marknaden. Bing har en enkel lösning som låter dig importera dina befintliga Google Ads-kampanjer som gör att du snabbt kan komma igång.
Search Engine Land har skrivit en bra sammanfattning om vilka nyheter som har kommit under året som har gått.
Bland annat har man förbättrat importfunktionen mot Google Ads och lanserat en integration mot LinkedIn som låter sig som annonsör målgruppsinrikta annonser baserad på personers information från deras LinkedIn-profil.
LinkedIn köptes som bekant av Microsoft 2016 för 26,2 miljarder USD och vi kommer troligtvis att se fler integrationer mellan LinkedIn och Microsofts olika produkter framöver.
Amazon fortsätter att utveckla sina annonslösningar
Det finns inget officiellt datum för när Amazon kommer att lansera e-handel i Sverige men vi kan nog räkna med att det bara är en tidsfråga innan det sker.
Amazons inträde i Sverige kommer att bli en utmaning för många företag, inte minst på grund av den ökade konkurrensen. Det kommer även innebära ett vägval för många e-handlare – ska vi endast sälja våra produkter i våra egna kanaler eller ska vi även göra det på Amazon som kommer att en del av kakan och även ställa krav på exempelvis returpolicy?
I USA uppges över hälften som handlar på nätet att starta sin köpresa på Amazon. Det bör ge en indikation på vilken dominerande roll Amazon. Tillsammans med Google kommer Amazon bli en viktig kanal för betalt sök framöver.
För att få en bättre förståelse för Amazons annonsplattform så vill vi tipsa om en artikel från Search Engine Land där de ger oss en bättre inblick i skillnaderna mellan Amazons annonsutbud och exempelvis Google och Bing.
Fortsätt att hålla dig uppdaterad och få mer tips och inspiration genom att följa oss på Facebook och LinkedIn.