Så annonserar hotell- och konferensbranschen just nu

Vi tittar närmare på hur några hotell- och konferensanläggningar annonserar i sociala medier just nu.

Hotell- och konferensbranschen är en bransch som har omfamnat digitaliseringen i allra högsta grad med onlinebokningssystem som är integrerade i hotellens affärssystem och som även har förstått att deras kunder finns i de digitala kanalerna. 

Hotell- och konfernesanläggningarna använder exempelvis Google Ads för att nå personer som aktivt letar övernattning eller konferens och många kompletterar detta med annonserig på Meta och LinkedIn.

Många av hotell- och konferensanläggningarna fokuserar på sitt erbjudande – det vi ibland kan sakna i kommunikationen från många hotell- och konferensanläggningar är innehåll som skapar värde för kunden – exempelvis som Sigtunahöjden har gjort väldigt bra.

Det finns många hotell- och konferensanläggningar representerade i sociala medier och här har vi slumpvis valt ut några aktörer. Hoppas att annonserna kan väcka intresse och inspiration kring hur ni kan utforma era annonser!

Observera att annonserna kan se något annorlunda ut när de visas på riktigt i flödet (exempelvis att knappen ”Learn more” heter ”Läs mer” för svenska användare).

Falkenberg Strandbad

Falkenberg Strandbad annonserar på Meta och LinkedIn och har valt att marknadsföra sina konferensmöjligheter i båda kanalerna.

På LinkedIn är det dock uteslutande fokus på konferens. Man varierar mellan bild-, video-, och karusellannonser.

Vildmarkshotellet, Kolmården

Som många andra hotell- och konferensanläggningar finns Vildmarkshotellet både på Meta och LinkedIn. Här kan vi dock se en tydligare uppdelning mellan privat och företag där man för tillfället endast har annonser för konferens på LinkedIn.

Maryhill Estate

Maryhill Estate öppnade nyligen dörrarna och det är med stor nyfikenhet som vi kikar på hur deras annonsering ser ut. 

På Meta väljer man att marknadsföra sina konferens- och möteslokaler och har även marknadsfört premiärlunchen den 11 januari.

Vi hittar inga aktiva annonser på LinkedIn vilket är förvånande – det kan vara så att de inte visas eller att de helt enkelt ännu inte har valt att annonsera där. 

Vi har dock observerat flera organiska inlägg från personer på Maryhill Estate i samband med öppningen så man har sannolikt fått bra spridning genom den social selling som man tillämpar.

Valhall Park Hotell

Vallhall Park Hotell i Ängelholm marknadsför i skrivande stund uteslutande sitt konferenserbjudande på Meta. Vi hittar inga annonser på LinkedIn.

Stenugnsbaden

Stenugnsbaden är väldigt aktiva med annonser på både Meta och LinkedIn. Man marknadsför ett brett utbud som bl.a. spapaket, sportlovsaktiviteter och konferenserbjudandet.

Bli meddelad när det finns fler annonser att titta på

Vill du få reda på när vi publicerar annonser på bloggen nästa gång? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka samtal kring hur vi kan hjälpa dig

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.
Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer