Vi tittar närmare på hur några hotell- och konferensanläggningar annonserar i sociala medier just nu.
Hotell- och konferensbranschen är en bransch som har omfamnat digitaliseringen i allra högsta grad med onlinebokningssystem som är integrerade i hotellens affärssystem och som även har förstått att deras kunder finns i de digitala kanalerna.
Hotell- och konfernesanläggningarna använder exempelvis Google Ads för att nå personer som aktivt letar övernattning eller konferens och många kompletterar detta med annonserig på Meta och LinkedIn.
Många av hotell- och konferensanläggningarna fokuserar på sitt erbjudande – det vi ibland kan sakna i kommunikationen från många hotell- och konferensanläggningar är innehåll som skapar värde för kunden – exempelvis som Sigtunahöjden har gjort väldigt bra.
Det finns många hotell- och konferensanläggningar representerade i sociala medier och här har vi slumpvis valt ut några aktörer. Hoppas att annonserna kan väcka intresse och inspiration kring hur ni kan utforma era annonser!
Observera att annonserna kan se något annorlunda ut när de visas på riktigt i flödet (exempelvis att knappen ”Learn more” heter ”Läs mer” för svenska användare).
Falkenberg Strandbad
Falkenberg Strandbad annonserar på Meta och LinkedIn och har valt att marknadsföra sina konferensmöjligheter i båda kanalerna.
På LinkedIn är det dock uteslutande fokus på konferens. Man varierar mellan bild-, video-, och karusellannonser.
Vildmarkshotellet, Kolmården
Som många andra hotell- och konferensanläggningar finns Vildmarkshotellet både på Meta och LinkedIn. Här kan vi dock se en tydligare uppdelning mellan privat och företag där man för tillfället endast har annonser för konferens på LinkedIn.
Maryhill Estate
Maryhill Estate öppnade nyligen dörrarna och det är med stor nyfikenhet som vi kikar på hur deras annonsering ser ut.
På Meta väljer man att marknadsföra sina konferens- och möteslokaler och har även marknadsfört premiärlunchen den 11 januari.
Vi hittar inga aktiva annonser på LinkedIn vilket är förvånande – det kan vara så att de inte visas eller att de helt enkelt ännu inte har valt att annonsera där.
Vi har dock observerat flera organiska inlägg från personer på Maryhill Estate i samband med öppningen så man har sannolikt fått bra spridning genom den social selling som man tillämpar.
Valhall Park Hotell
Vallhall Park Hotell i Ängelholm marknadsför i skrivande stund uteslutande sitt konferenserbjudande på Meta. Vi hittar inga annonser på LinkedIn.
Stenugnsbaden
Stenugnsbaden är väldigt aktiva med annonser på både Meta och LinkedIn. Man marknadsför ett brett utbud som bl.a. spapaket, sportlovsaktiviteter och konferenserbjudandet.
Bli meddelad när det finns fler annonser att titta på
Vill du få reda på när vi publicerar annonser på bloggen nästa gång? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.