Fastighetsbolagens kunder är inte bara ute efter en lokal utan de söker även efter lösningar som kan tillgodose deras behov av exempelvis flexibilitet och att de hamnar i rätt sammanhang där de kan fortsatta utveckla sina bolag.
Den här veckan tittar vi därför närmare på hur fem bolag inom fastighetsbranschen annonserar och kommunicerar sina budskap just nu.
Vi tycker att fastighetsbranschen är intressant att titta närmare på utifrån hur man kommunicerar till marknaden.
- Behovet av kortsiktig marknadsföring av lediga lokaler behöver samsas med långsiktiga strategier där man successivt stärker sitt varumärke hos potentiella kunder.
- Kunderna använder de digitala kanalerna för att göra research kring lediga lokaler och frågar sina nätverk om tips genom exempelvis LinkedIn.
- Fastighetsbolagen behöver inte bara kommunicera kring sina lediga objekt utan även kring de mervärden som lokalens placering kan bidra med.
- Många uthyrningsansvariga är aktiva på LinkedIn och arbetar med metoder som exempelvis social selling.
Wallenstam
Wallenstam AB har börjat använda det relativt nya Thought Leadership Ads-formatet på LinkedIn som låter dig marknadsföra inlägg från medarbetarnas profiler.
Av de fem bolag som vi tittade närmare på den här gången så är Wallenstam det enda bolaget som har aktiva Thought Leadership-annonser på LinkedIn.
Det här annonsformatet anser vi är extra intressant för bolag som har ett etablerat arbete kring social selling och där uthyrarna är aktiva på LinkedIn.
Atrium Ljungberg
Atrium Ljungberg marknadsför regelbundet innehåll på LinkedIn med fokus på kontor i Sickla. Detta varvar man med framgångsberättelser från olika hyresgäster.
Corem Property Group
Corem Property Group annonserar lediga lokaler i bland annat Stockholm, Uppsala och Örebro.
Man arbetar i huvudsak med ljusa bildannonser och karusellannonser förekommer också.
Hemsö
Hemsö har stort fokus på att utveckla sitt arbetsgivarvarumärke på LinkedIn och flertalet annonser som synliggör hur det är att arbeta på bolaget.
Stena Fastigheter
Under perioden som vi tittade på marknadsförde Stena Fastigheter en ledig tjänst på LinkedIn och inga annonser som riktade sig till potentiella kunder var aktiva.
Våra reflektioner
Många av fastighetsbolagen som vänder sig till potentiella kunder i sina annonser kommunicerar kring sina lediga objekt vilket är förväntat.
Däremot är det få av bolagen som kommunicerar andra värden i sina annonser och här tror vi att många fastighetsbolag hade kunnat utveckla sin kundkommunikation.
Parallelt med kampanjer för lediga objekt kan man använda always-on-kampanjer för att exempelvis kommunicera:
- Hållbarhetsarbetet.
- Medarbetarnas kompetenser och låta dem ta plats med saker som kunder exempelvis bör tänka på när man väljer ny lokal.
- Hur regionen eller platsen förväntas att utvecklas under de kommande åren.
- Branschinsikter och trender som kan hjälpa kunderna att ta bättre beslut kring kontorslösningar.
Är du verksam inom fastighetsbranschen och vill förbättra er digitala annonsering?
Hämta vårt fördjupande och kostnadsfria material – ”Misstag som företag gör i LinkedIn Campaign Manager” som innehåller flera konkreta tips kring hur ni får bättre effekt av era kampanjer på LinkedIn.