Så bygger proffsen varumärken på YouTube

Gästbloggare: Joakim Lindhé, Yellow Kid 

Att företaget ska ha en egen Youtube-kanal är något som håller på att gå från ”kul-att-ha” till ”måste-ha”. Men vad ska man fylla den med?

Hero, Hub, Hygiene. Nej, termerna förklarar knappast sig själva, men när man väl satt sig in i synsättet, kan det vara en bra hjälp för att skapa en egen strategi.

För exemplets skull, tänk dig att ditt företag säljer trägolv.

Hygiene. Det här är kategorin för det mest nödvändiga och självklara innehållet. Alltså – här ska alla frågor besvaras som kunderna brukar ha om hur man lägger och sköter ett trägolv. Filmerna kan få en lång livslängd och kan med fördel utgöra grundstommen för er närvaro på Youtube.

Titta gärna på vad konkurrenterna gör. Vilka värden behöver ni tillföra i era how-to-filmer för att hemmafixaren ska välja just er?

Med denna strategi skapar man bra förutsättningar för att locka in nya potentiella kunder.

Hub. Är era kunder intresserade av produktnyheter och inredningstrender som är kopplade till trägolv? Den här kategorin omfattar olika typer av återkommande redaktionellt innehåll kring ämnet – något som liknar ett magasin eller TV-program. För att fungera, måste det vara underhållande/inspirerande.

Med Hub-tänket underhåller man de kunder man redan har.

Hero. Det här är filmerna som sticker ut i bruset. Filmerna som skakar om, skapar svallvågor och blir virala. Låt säga att ni engagerar Jean-Claude van Damme som i en påkostad video går ner i spagat mellan två staplar av ek-parkett – ja, då är det i Hero-kategorin man hamnar. Budgeten ska helst vara väl tilltagen. Ju snålare budget, desto större krav ställs på idén.

Hero-kategorin kan fånga in en ny publik som normalt sett inte skulle lockas till ditt varumärke.

Kolla gärna in den här fina infografiken som beskriver vad Hero, Hub och Hygiene handlar om.

Gästbloggare: Joakim Lindhé, producent och manusförfattare på Yellow Kid. Han föreläser, bloggar och utbildar också kring frågor som handlar om rör utvecklingen av rörlig bild på nätet.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer