Så får ditt hotell fler företagskunder genom digitala kanaler

hotell

Om du arbetar med försäljning inom en hotellverksamhet så kretsar din vardag sannolikt mindre kring att öka beläggningen och mer kring att öka antalet företagskunder och konferens- och evenemangsbokningar.

Säkerställ att ni syns i Google

Högst upp på prioriteringslistan vad gäller era marknadsföringsinsatser bör vara att säkerställa att ni syns för de som aktivt letar efter konferenslokaler på den ort som ni finns. Dessa potentiella kunder är närmast köp men om ni inte syns i Google när de letar konferensanläggningar så riskerar ni att ert namn inte ens kommer på tal. Gör några provsökningar på sökfraser som exempelvis ”konferens [er ort]”, ”konferensanläggningar [er ort]” och ”konferenslokaler [er ort] och kontrollera hur ni syns.

Finns ni med i det s.k. organiska sökresultatet (efter annonserna)? Här sker de flesta klicken. Syns ni bland annonserna eller riskerar ni att konkurrenterna drar nytta av trafiken? Ibland visas även ett s.k. lokalt sökresultat som är en bild med en karta tillsammans med tre sökresultat undertill. Finns ni med här?

Även om ni syns i det organiska sökresultatet så kan det vara en bra idé att komplettera med annonsering. Varför? Av den enkla anledning att ni ökar sannolikheten att ni får klicket från användaren, samtidigt som ni minskar risken att klicket går till en konkurrent.

Om ni inte alls syns i sökresultatet så finns det några olika saker som ni kan göra:

  • Sökoptimera sidorna på era webbplatser. Om ni exempelvis vill synas på sökningen ”Konferenslokal Uddevalla” så ska ni ha en sida på er webbplats som handlar om detta ”ämnet”.
  • Komplettera med annonsering i Google AdWords. Det är enkelt att räkna hem investeringen om ni kan spåra hur många bokningar eller förfrågningar som sker på er webbplats.
  • Skapa och optimera en s.k. Google MyBusiness-sida för att ta en bättre placering i det lokala sökresultatet.

Hitta kunderna med LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn är ett utmärkt verktyg för att använda ditt nätverk och för att söka efter potentiella kunder som du kan ta kontakt med. Med LinkedIn Sales Navigator, ett anpassat gränssnitt av LinkedIn gjort för säljare, kan du skapa listor på prospekt och skicka meddelanden till personer utanför ditt nätverk.

Här finns en mängd olika möjligheter för din personal att komplettera sitt befintliga säljarbete:

  • Leta upp beslutsfattare i samma bransch som er senaste kund för att fråga om även de är intresserade av att komma på en kostnadsfri rundvandring av era konferensmöjligheter.
  • Hitta fler personer i organisationen på Stora Företaget AB där en av avdelningarna nyligen genomförde sin uppskattade konferens hos er.
  • Hitta potentiella kunder i ditt 2:a-handsnätverk (kontakter till dina kontakter) där du kan få en varm introduktion.
  • Kontinuerligt knyta potentiella kunder till sitt nätverk för att sedan synliggöra era konferensmöjligheter genom kontinuerliga statusuppdateringar.

Att använda LinkedIn och andra sociala medier för detta ändamål kallas Social Selling.

Läs även: Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator

Lär dig mer om sökmarknadsföring och Social Selling

Kontakta oss för att prata mer kring hur ditt hotell kan bli bättre på att använda dessa kanaler eller läs mer om sökmarknadsföring och Social Selling i vårt arkiv.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer