Det finns några enkla sätt för att få fler av dina potentiella kunder att läsa dina e-postutskick och ofta är funktionerna för att åstadkomma detta inbyggda i det e-postverktyg som du använder.
Tänk dig att ditt nyhetsbrev är en process som mottagarna ska gå igenom.
Först och främst vill vi att de ska öppna nyhetsbrevet överhuvudtaget. Hur kan vi förbättra chanserna till detta?
- Genom att testa din ämnesrad
- Genom att testa avsändarens e-post och namn
- Genom att skicka ut e-postmeddelandet när det är lite konkurrens i mottagarens e-postkorg (normalt tidig morgon, kväll och helger)
Använd A/B-tester
Använd ditt e-postverktygs inbyggda funktion för s.k. A/B-testning och välj att jämföra ämnesrader. Välj att skicka ut ditt test till exempelvis 20 % av din e-postlista. Ditt e-postverktyg kan själv välja ut vinnaren av testet och skicka ut den vinnande ämnesraden till resterande 80 % av din lista.
Ett annat bra sätt att förbättra öppningsfrekvensen är att experimentera med avsändarens namn. Skapa ett A/B-test där du använder ett personligt namn, t ex ”Johan Åberg” och i det andra utskicket använder du företagsnamnet, t ex ”Nivide AB”. Prova även att kombinera namn och företagsnamn, t ex ”Johan Åberg, Nivide”. Prova dig fram för att utvärdera vad som fungerar bäst för dina mottagare.
Glöm inte att det viktigaste är att skriva en ämnesrad som lockar läsaren att öppna meddelandet. Undvik ämnesrader som är typiska för nyhetsbrev, exempelvis ”Nyhetsbrev december 2015”. Glöm heller inte att många mottagare ser en förhandsvisning av den första meningen i nyhetsbrevet. Undvik att där står exempelvis ”Öppna i din webbläsare” eller ”Ser du inte nyhetsbrevet? Klicka här för att läsa det”. Ändra istället texten till något som utvecklar ämnesraden och får läsaren nyfiken att öppna e-postmeddelandet.
Den andra delen i processen handlar om att få kunderna att vilja klicka vidare på innehållet i nyhetsbrevet. Först och främst måste innehållet givetvis vara så relevant som möjligt för den enskilda mottagaren. Undvik att lägga till mottagare på din e-postlista som inte själva har valt att ta emot e-postmeddelanden från ditt företag. Arbeta sedan med rubriker och beskrivningar som lockar till klick och som inte berättar hela historien eller gör så att mottagaren inte behöver klicka sig vidare för att läsa artiklarna.
Börja använda Marketing Automation
Ett annat bra sätt att få fler att läsa dina e-postutskick är att använda s.k. Marketing Automation.
Kortfattat kan man beskriva det som att du skapar någon typ av innehåll på din webbplats, exempelvis ett omfattande dokument som beskriver ett vanligt problem som dina kunder och har och hur de löser det. För att få tillgång till materialet måste dina kunder lämna deras e-postadress. När de gör detta så startas automatiskt ett e-postflöde som du har förbestämt sedan tidigare och som handlar om samma ämne som det nerladdningsbara dokumentet.
Detta kommer att göra innehållet i dina e-postmeddelanden väldigt relevant för den enskilda mottagaren eftersom du vet att de är intresserade av innehållet eftersom de tidigare valt att ladda ner ditt dokument som handlar om samma ämne.
Välkommen att ta kontakt med oss om du vill prata om hur ni kan arbeta bättre med era e-postutskick.
Lycka till!