Digitala frågor är inte längre något som enbart påverkar IT- och marknadsavdelningen. Sättet som samhället och vår omgivning digitaliseras ställer nya krav på hur företag anammar den digitala tekniken i sin produktutveckling. Nya digitaliserade produkter tas fram vilket i sin tur påverkar säljorganisationen, kundsupport, produktutveckling och inte minst marknadsavdelningen.
Digitaliseringen påverkar även dig som inte arbetar digitalt – än
Förutom att produktutbud och affärsmodeller förändras i grunden i takt med att produkt- och tjänsteutbud digitaliseras så ser fler avdelningar inom en företagsorganisation fördelarna med sociala medier och andra digitala kanaler. Metoder som Social Selling möjliggör för säljorganisationerna att använda sociala medier för att inleda dialoger med potentiella kunder som i allt större utsträckning gör en större del av köpresan i de digitala kanalerna. HR-avdelningarna ser möjligheter att kunna använda kanaler som LinkedIn och andra digitala kanaler i rekryteringsarbetet – exempelvis att proaktivt stärka sitt arbetsgivarvarumärke i kanaler som Facebook eller att synas när potentiella kandidater googlar lediga tjänster i ett visst område.
Företag som ligger i framkant och som ser möjligheterna i de digitala kanalerna – och som inte ser det som en sak som man ”kopplar på” marknadsavdelningen – arbetar intensivt med dessa frågor i samma ögonblick som du läser denna text. Å andra sidan finns det många företag som fortfarande inte har ”kopplat på” det digitala benet på exempelvis deras marknadsavdelning. Vi tror att förstnämnda företag går en ljusare framtid till mötes i ett samhälle som blir allt mer digitaliserat, oavsett om vi vill det eller inte.
Vad händer i takt med att de digitala frågorna inte bara tar plats på IT- och marknadsavdelningarna utan även kommer upp på agendan inom t ex försäljning, HR och produktutveckling? Sakta men säkert kommer de digitala frågorna att få en annan plats på ledningsgruppens agenda, vilket i sin tur kommer att göra att den digitala kompetensen inte bara kommer att efterfrågas ute i organisationen utan även på ledningsnivå.
Ge din organisation en digital vitamininjektion
För många företag innebär detta en enorm omställning (Bonnier har exempelvis en målsättning att 50 % av omsättningen ska komma från digitala kanaler inom fyra år) och i synnerhet för de företag där man på sin höjd har digital kompetens inom marknadsavdelningen.
Här är några tips för hur ni kan ta steget mot en mer digitaliserad verksamhet.
Gör en inventering
Gör en inventering av vilka digitala aktiviteter som sker genom samtliga enheter i företaget. Hur arbetar exempelvis HR-avdelningen med rekrytering i sociala medier? Vilka fördelar drar säljorganisationen av kanaler som exempelvis LinkedIn för att komma i kontakt med potentiella kunder?
Öka er kunskap kring vilka möjligheter som finns
Öka er kunskap kring vilka digitala möjligheter som finns att använda och bedöm huruvida de är relevanta för er verksamhet. Det digitala tjänsteutbudet är enormt stort, och inkluderar mer än att bara ha en företagssida i olika sociala medier.
Ta upp de digitala frågorna i vardagen
Få upp de digitala frågorna på agendan. Finns det en plan för att utbilda personalen i dessa frågor? Följer vi upp digitala aktiviteter på samma sätt som vi följer resultatet av andra aktiviteter? Finns det en tydlig plan genom hela organisationen hur vi bäst tar tillvara de digitala möjligheterna som finns?
Med svar på ovanstående frågor har ni tagit ett rejält kliv in i framtiden. Lycka till!