Så felsöker du större fluktuationer i ditt Google Ads-konto

Om statistiken i ditt Google Ads-konto plötsligt förändrats markant, exempelvis att du ser att antalet konverteringar minskar drastiskt över en period, kan det bero på en mängd olika saker. I den här artikeln kommer vi att synliggöra tre möjliga orsaker till att du kan se stora förändringar i ditt Google Ads-konto.

1. Problem med konverteringsspårningen

För att tolka resultatet av kampanjerna på ett korrekt sätt är det viktigt att konverteringsspårningen har fungerat och att den har registrerat samma typ av konverteringar under hela perioden som du tittar på.  

Så ett problem kan vara att konverteringsspårningen tillfälligt har slutat fungera under delar av perioden som du har tittat på. 

Ett annat problem kan vara att det har tagits bort eller tillkommit konverteringar under perioden. 

Ett tredje problem kan vara att optimeringsåtgärden för konverteringarna har ändrats i Google Ads-kontot; exempelvis att inställningen för en konvertering har ändrats från ”primär” till ”sekundär” vilket då leder till att den inte längre redovisas i kolumnen ”Konverteringar”.

Tänk på att konverteringsspårningen även kan påverkas av eventuella consent-lösningar som ni ändrar eller uppdaterar på er webbplats. 

2. Externa händelser som påverkar sökvolymerna

Ibland påverkas annonseringen av externa händelser som man inte kan förutse eller hantera i annonskontot.

Ett exempel är att det plötsligt kan uppstå ett brett allmänintresse kring de ämnen där ni idag köper sökord. 

Då ökar sökvolymerna vilket i sin tur ökar antalet exponeringar vilket kan leda till fler klick och konverteringar.

När man sedan analyserar statistiken kan det se ut som att man har en dålig utveckling i sitt Google Ads-konto beroende på vilka tidsintervall man tittar på, exempelvis genom att jämföra perioden med ovanligt höga sökvolymer med perioden efteråt när sökvolymerna har gått ner till normala nivåer.

Om man då inte observerat förändringen som bidragit till högre sökvolymer över en period kan det vara lätt att dra felaktiga slutsatser kring hur annonseringen presterar.

Det här är också en av anledningarna till att det kan vara en bra idé att kombinera AI med mänsklig analys av ert annonskonto. När AI-verktyget agerar i efterhand på data som kan vara upptrissad av externa faktorer finns risken att budgivningen på de aktuella sökorden intensifieras. 

En annonsspecialist kan då upptäcka förändringen och agera i tid för att inte annonseringen ska påverkas negativt (ett konkret exempel kan vara om det uppstår intresse kring ett ämne hos privatpersoner men ditt företag vill enbart nå företagskunder genom de sökord som ni köper).

Ett annat och mer vanligt förekommande scenario är att man helt enkelt verkar på en marknad med säsongsvariationer i sökvolymerna. Det vanligaste exemplet är sannolikt B2B-verksamheter där kundernas efterfrågan går ner under sommaren och exempelvis kring jul och nyår. 

I dessa scenarion kan det då vara mer relevant att jämföra statistik med föregående år istället för med föregående period.

3. Budgetförändringar

Om det har skett större budgetförändringar under perioden som du tittar på kan detta naturligtvis även har en stor påverkan för resultatet i ditt annonskonto. 

Ställ dig följande frågor: 

  • Har det skett någon större förändring i våra dagliga budgetar under perioden? 
  • Hur er kostnaden ut, dvs. det spenderade beloppet? Har vi spenderat betydligt mindre jämfört med perioden vi jämför med (använd diagrammen i Google Ads för att snabbt kunna avgöra detta).
  • Har ni flyttat budget mellan kampanjer – som exempelvis har gjort att ni har minskat budget markant i en kampanj som tidigare stått för många av konverteringarna i kontot?
En annan sak som kan påverka är ändringar i budgivningsstrategierna. Om ni har gjort en ändring i vilken budgivningsstrategi som ni använder så kan det ske fluktuationer i resultatet innan det stabiliserar sig.

Använd anteckningar i Google Ads för att förstå fluktuationer bättre

I Google Ads finns en smart funktions om kallas ”Anteckningar” där du helt enkelt kan göra noteringar längs en tidslinje. 

Vi rekommenderar att du använder dig av den här funktionen när du vet med dig att något av ovanstående inträffar. 

Då gör du en notering om detta i Google Ads för de aktuella datumen som problemet uppstår, exempelvis att konverteringsspårningen är inaktiv. 

Det innebär att du i framtiden kan förstå bättre varför statistiken varierar över tid. Det kan även vara bra att göra en notis om detta om ni använder externa verktyg för att redovisa statistik, exempelvis i Looker Studio. 

Mer tips och inspiration

Hämta e-boken De vanligaste misstagen i Google Ads eller lyssna på podden Digital kommunikation med Johan Åberg där det finns flera avsnitt med tips och inspiration kring Google Ads.

Vill du ha hjälp med er annonsering i Google?

Du som är VD eller marknadschef kan boka ett kostnadsfritt introduktionsmöte med oss för att förstå mer kring hur vi kan hjälpa er. Boka en ledig tid i kalendern en bit ner på denna sida.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer