Så gör du en sökordsanalys med hjälp av ChatGPT

ChatGPT har gjort det enklare än någonsin att göra en sökordsanalys. I den här artikeln beskriver vi hur du kan använda ChatGPT som ditt bollplank och hjälpreda när du kartlägger vilka sökord som kan vara relevanta för ditt företag.

Först och främst – som vanligt gäller det att inte förlita sig blint på ChatGPT utan att använda det som ett bollplank och att din egen kompetens kring sökordsanalyser kommer att vara avgörande för ditt resultat.

I den här artikeln kommer jag beskriva hur du i tre steg kan använda ChatGPT för att underlätta arbetet med din sökordsanalys.

Steg 1: Få förslag på sökord

Be ChatGPT att agera som en expert på Google Ads och ge förslag på sökord för att marknadsföra din produkt eller tjänst. 

I det här exemplet kommer vi att använda oss av Volvo Cars och be ChatGPT att ta fram förslag på sökord att köpa i Google Ads för deras olika bilar. 

Prompt: 

”Agera som en expert på Google Ads. 

Ge förslag på sökord att köpa i Google Ads baserat på innehållet på dessa sidor men även på sökord som folk kan tänkas använda som inte söker specifikt efter Volvo.”

Gruppera sökorden utifrån respektive bilmodell.

https://www.volvocars.com/se/cars/ex90-electric/specifications/
https://www.volvocars.com/se/cars/ex40-electric/specifications/
https://www.volvocars.com/se/cars/ex30-electric/specifications/
https://www.volvocars.com/se/cars/ec40-electric/specifications/”

Du kommer nu få ett svar som ser ut ungefär så här för varje bilmodell:

Volvo EX40

Volvo-specifika sökord:

  • Volvo EX40 elbil specifikationer
  • Volvo EX40 räckvidd
  • Volvo EX40 pris
  • Volvo EX40 kompaktsuv
  • Volvo EX40 recensioner
  • Volvo EX40 säkerhetsfunktioner
  • Volvo EX40 interiör
  • Volvo EX40 laddning

Allmänna sökord:

  • Kompakt elbil SUV
  • Bästa kompakta elbilar 2024
  • Miljövänlig SUV elbil
  • Elbilar för stadskörning
  • Prisvärda elbilar 2024
  • Liten elbil med hög säkerhet
  • Elbil för pendling

Steg 2: Skapa ett Excel-dokument som innehåller sökorden

Nu låter vi ChatGPT skapa ett dokument där vi organiserar sökorden. 

Vi kommer även be ChatGPT att lägga till en kolumn som anger om sökordet är av kommersiell eller informativ karaktär.

Prompt:

”Skapa ett Google Sheets-dokument där vi organiserar sökorden. Jag vill att du skapar ett blad för varje bilmodell.

Lägg till följande kolumner på varje blad: Sökord, sökvolym, landningssida, kommentar.

Lägg även till en kolumn där du anger om sökordet är av kommersiell eller informativ karaktär.

Kommersiella sökord är sökord som kunderna använder för att leta efter att köpa en bil.

Informativa sökord är sökord som kunderna använder när de letar efter någon typ av information (exempelvis elbil räckvidd).”

Den här prompten kan vara problematisk för ChatGPT och det kan hända att du behöver revidera den beroende på vad du får tillbaka.

Om allt går som det ska kommer ChatGPT att skapa ett dokument till dig som kommer att innehålla olika blad där sökorden har organiserats.

Här kommer även finnas de kolumner som du efterfrågade som du sedan kan använda när du kompletterar dokumentet med mer information om exempelvis sökvolymer och vilka landningssidor du tänker dig att sökorden ska peka till.

Steg 3: Revidera sökordslistan och komplettera med mer information

Vid det här laget har du sannolikt upptäckt begränsningarna i ChatGPT och det är dags för oss att revidera sökorden utifrån vår din egen kompetens. 

Här är några saker som du exempelvis vill kontrollera: 

  • Är alla sökorden relevanta?
  • Stämmer kategoriseringen av kommersiella och informativa sökord? 
  • Vad är sökvolymerna för sökorden?
  • Använder ChatGPT överflödiga ord i söktermerna?

Först och främst är det naturligtvis viktigt att revidera förslagen på sökord. 

I det här exemplet kan vi konstatera att ChatGPT framförallt gav oss förslag på sökord som är kopplade till respektive bilmodell – exempelvis ”Volvo EX40 interiör” – medan vi fick ganska få rekommendationer kring allmänna sökord. 

Så i det här fallet hade jag velat ställa uppföljande frågor till ChatGPT för att få förslag på fler allmänna sökord som kunder kan tänkas använda som inte har någon koppling till Volvo (lyxig elbil, elbil med hög säkerhet, elbilar, osv.). 

Jag bedömer också om sökorden är relevanta – det kan exempelvis i det här fallet vara diskutabelt om sökfrasen ”Elbil med lägre prislapp” är relevant när det kommer till Volvos utbud. Min gissning är att Volvo inte hade valt att köpa den här sökfrasen. 

Jag kikar även igenom hur ChatGPT har lyckats kategorisera sökorden som ”kommersiella” eller ”informativa” sökord. 

Kommersiella sökord är sökord som kunderna använder när de letar efter att köpa – i det här fallet – en bil. 

Informativa sökord är sökorden som kunderna använder när de letar information. 

Det här är viktigt att veta då det kommer att avgöra vår strategi för sökorden och om vi kommer att välja att köpa dem i Google Ads. 

Vi behöver även förstå intentionen bakom sökorden för att kunna leverera en relevant annons och landningssida. 

För sökorden som har med specifika Volvo-modeller att göra gör ChatGPT ett bra jobb – ord som ”erbjudande”, ”leasing”, ”finansering” och ”provkörning” betraktas som kommersiella sökord i kombination med bilmodellen. 

Ord som ”specifikationer”, ”interiör”, ”bageageutrymme” osv. betraktas som informativa vilket är korrekt. 

ChatGPT får däremot det tuffare med de allmänna sökorden. 

Inte så konstigt egentligen då dessa går att betraka som både kommersiella och informativa sökord så här hade vi förmodligen velat finjustera vår prompt.

 

Vi fortsätter vårt arbete med att ta bort överflödiga ord i sökfraserna. 

Exempel: ”Elbil med minmalistisk design” ändras till ”Elbil minimalistisk design”.

Därefter är det dags att ta reda på sökordsvolymerna.

För detta använder vi Sökordsplaneraren i Google Ads där vi klistrar in sökorden och sedan för över sökvolymerna i vårt dokument.

Därefter fyller vi i vårt dokument med vilken landningssida vi tänker oss för respektive sökord. 

Här är det otroligt viktigt att försäkra dig om att det finns en röd tråd mellan sökordet och landningssidan. 

Ett exempel: 

Sökordet ”Bästa kompakta elbilar 2024” är en informativ sökfras där kunden egentligen frågar ”Vilka är de bästa kompakta elbilarna som finns på markaden just nu?”. 

Att länka det sökordet till produktssidan för EX40 eller EC40 hade sannolikt gett ett dåligt resultat – även om det är Volvos bäst matchade produkt för det som efterfrågas. 

Anledningen är att kunden inte frågar efter en specifik modell från en specifik tillverkare – utan vill bilda sig en uppfattning om utbudet.

Här hade man då fått ta beslut om huruvida det är aktuellt att köpa det berörda sökordet överhuvudtaget och om man väljer att göra det länka annonsen till en artikel som besvarar frågan som ställs för att i nästa steg sälja in sin modell.

Slutsatser

ChatGPT är framförallt användbart för att få förslag på sökord men saknar tillgång till exempelvis sökvolymer och kan även ha svårt för att sätta sökord i en kontext (se sökordet ”elbil med låg prislapp” – som en människa med generell kunskap kring elbilsmarknaden hade kunnat ifrågasätta).

Avsaknaden av sökvolymer gör givetvis att det kan finnas många sökord som ChatGPT föreslår som aldrig kommer att bli relevanta att köpa i Google Ads eftersom de helt enkelt kan sakna sökvolymer.

Det här gör att du inte kan förlita dig blint på de sökord som ChatGPT föreslår utan du behöver revidera dem efter din egen kunskap och erfarenhet.

ChatGPT gör ett bra jobb gällande att konvertera informationen till ett Excel-ark som vi kan arbeta vidare med och där vi sedan exempelvis kan komplettera med sökvolymer som vi hämtar från Sökordsplaneraren i Google Ads.

Lycka till med dina sökordsanalyser! 

PS. Har du tips eller tankar kring hur promptarna kan förbättras eller vad som funkat för dig? Skriv till oss på kontakt@nivide.se.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer