Så kan du hålla igång marknadsföringen under sommaren

sommar

Under sommaren har de flesta av oss semester och inte samma möjligheter att exempelvis hålla våra sociala medier uppdaterade. Men det finns några tips för hur du kan förbereda dig inför sommarens ledigheter och fortfarande få kunderna att hitta till ditt företag.

Publicera och sökoptimera artiklar

Att kontinuerligt publicera artiklar och sidor som matchar det som dina potentiella kunder letar efter i Google borde vara en hörnsten i företagets digitala strategi. Inför sommaren kan du kartlägga vad dina kunder letar efter i Google och publicera eller schemalägga inlägg och sidor efter hand.

Att göra detta har flera fördelar:

  • Ni ökar den organiska söktrafiken till er webbplats efter att sidorna och artiklarna har blivit publicerade
  • Ni får innehåll att publicera och/eller schemalägga till era sociala medier
  • Det händer något på webbplatsen även under sommaren

De sökoptimerade artiklarna kommer ni dessutom att ha användning för även efter sommaren, när sökningarna går upp igen efter semestrarna och då era sidor troligtvis har haft möjlighet att klättra upp bland sökresultaten under sommaren. Det gör att skapar förutsättningar för att få mer trafik även framöver.

Schemalägg inlägg i sociala medier

Håll företagets sidor i sociala medier uppdaterade genom att använda verktyg som exempelvis Buffer eller HootSuite. Skriv ner en lista med vilka inlägg som ni kommer att publicera och under vilka tider och lämna över till eventuella kollegor som kommer att bevaka företagets sociala nätverk under din semester. Glöm inte att berätta för dem om vilka i organisationen som kan svara på olika typer av frågor som ni kan förväntas få av era kunder.

Om det är så att ni inte har någon på plats under sommaren som kan hantera era sociala nätverk så ta hjälp av en extern leverantör. Det finns många frilansare och andra företag som gärna tar in den här typen av uppdrag på sommaren när deras beläggning går nedåt.

Hitta innehåll att schemalägga

Att hitta andras innehåll och att publicera detta i dina kanaler (=”kuratera”) är ett enkelt och effektivt sätt hålla dina sociala medier uppdaterade. Använd exempelvis verktyg som BuzzSumo för att hitta vad som är mest delat i sociala medier eller följ relevanta RSS-flöden med läsare som t ex Feedly.

Använd verktygen tillsammans med insticksprogrammet för Buffer så att du enkelt kan schemalägga intressanta artiklar som du hittar direkt i din webbläsare.

Lycka till och glad sommar!

 

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer