Green Claims Directive är ett nytt direktiv från EU som syftar till att reglera hur företag får använda miljöpåståenden i sin kommunikation. Direktivet förväntas träda i kraft under 2025 men någon exakt tidpunkt finns ännu inte.
I den här artikeln kan du läsa mer om vad det innebär och hur det kommer att påverka dig som är marknadsansvarig på ditt bolag.
Vad är Green Claims Directive?
EU:s direktiv för miljöpåståenden (Green Claims Directive) syftar till att förhindra s.k. ”greenwashing” och för att säkerställa att konsumenter får korrekt information om produkter och tjänsters miljöpåverkan.
Direktivet är en del av EU:s ”European Green Deal” för att uppnå klimatneutralitet till 2050 och förväntas träda i kraft i år och därför kan det vara en bra idé att förbereda sig inför detta om ni berörs av direktivet.
Vad kommer det att innebära rent praktiskt?
Direktivet ställer krav på hur ni kommunicerar kring miljöpåståenden och kommer exempelvis att innebära att:
- Miljöpåståenden måste verifieras av tredje part.
- Ditt företag måste specificera om miljöpåståendet gäller hela produkten/tjänsten eller bara delar av den.
- Generiska påståenden om att en produkt eller tjänst är ”miljövänlig”, ”grön” eller ”hållbar” utan verifierbara bevis kommer att förbjudas.
- Direktivet kräver att man använder standardiserade metoder för att mäta miljöpåverkan.
- Sanktioner kommer att införas mot företag som bryter mot direktivet.
Hur påverkar det dig som är marknadsansvarig?
Direktivet berör dig som är marknadsansvarig på ett bolag som kommunicerar kring hållbarhetsfrågor, i synnerhet i de fall där ni kommunicerar era produkter eller tjänster som ”hållbara”, ”gröna” eller ”miljövänliga”.
Det är värt att observera att direktivet inte kommer att gälla för s.k. mikroföretag – företag med färre än 10 anställda eller som omsätter mindre än 2 miljoner euro.
Om ert företag inte skulle omfattas av lagstiftningen så kan det fortsatt vara relevant att försäkra er om att ni tillämpar detta för att bygga förtroende hos konsumenterna och era kunder.
Ni bör redan nu gå igenom vilka hållbarhetspåståenden som ni använder i er kommunikation och försäkra er om att ni kan verifiera dessa.
Fördjupa din kunskap
Läs mer om ämnet på EU-kommisionens sidor om miljöpåståenden.
Vi rekommenderar att även bevaka ämnet genom att lägga till ”Green Claims Directive” som en bevakning i Google Alerts och/eller Google Nyheter.