Så kommer EU:s Green Claims Directive att påverka dig som marknadsansvarig

Green Claims Directive är ett nytt direktiv från EU som syftar till att reglera hur företag får använda miljöpåståenden i sin kommunikation. Direktivet förväntas träda i kraft under 2025 men någon exakt tidpunkt finns ännu inte.

I den här artikeln kan du läsa mer om vad det innebär och hur det kommer att påverka dig som är marknadsansvarig på ditt bolag.

Vad är Green Claims Directive?

EU:s direktiv för miljöpåståenden (Green Claims Directive) syftar till att förhindra s.k. ”greenwashing” och för att säkerställa att konsumenter får korrekt information om produkter och tjänsters miljöpåverkan. 

Direktivet är en del av EU:s ”European Green Deal” för att uppnå klimatneutralitet till 2050 och förväntas träda i kraft i år och därför kan det vara en bra idé att förbereda sig inför detta om ni berörs av direktivet.

Vad kommer det att innebära rent praktiskt?

Direktivet ställer krav på hur ni kommunicerar kring miljöpåståenden och kommer exempelvis att innebära att:

  • Miljöpåståenden måste verifieras av tredje part.
  • Ditt företag måste specificera om miljöpåståendet gäller hela produkten/tjänsten eller bara delar av den.
  • Generiska påståenden om att en produkt eller tjänst är ”miljövänlig”, ”grön” eller ”hållbar” utan verifierbara bevis kommer att förbjudas.
  • Direktivet kräver att man använder standardiserade metoder för att mäta miljöpåverkan.
  • Sanktioner kommer att införas mot företag som bryter mot direktivet.

Hur påverkar det dig som är marknadsansvarig?

Direktivet berör dig som är marknadsansvarig på ett bolag som kommunicerar kring hållbarhetsfrågor, i synnerhet i de fall där ni kommunicerar era produkter eller tjänster som ”hållbara”, ”gröna” eller ”miljövänliga”.

Det är värt att observera att direktivet inte kommer att gälla för s.k. mikroföretag – företag med färre än 10 anställda eller som omsätter mindre än 2 miljoner euro.

Om ert företag inte skulle omfattas av lagstiftningen så kan det fortsatt vara relevant att försäkra er om att ni tillämpar detta för att bygga förtroende hos konsumenterna och era kunder.

Ni bör redan nu gå igenom vilka hållbarhetspåståenden som ni använder i er kommunikation och försäkra er om att ni kan verifiera dessa.

Fördjupa din kunskap

Läs mer om ämnet på EU-kommisionens sidor om miljöpåståenden.

Vi rekommenderar att även bevaka ämnet genom att lägga till ”Green Claims Directive” som en bevakning i Google Alerts och/eller Google Nyheter.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig inom B2B att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Om Nivide

Vi hjälper marknadsansvariga inom IT, teknik, industri och logi att effektivisera sina digitala kampanjer genom att kombinera över 10-års mänsklig erfarenhet med smarta AI-verktyg för att driva fler affärer.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som B2B-företag gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer