Så matchar du landningssidorna med kundernas intention

Landningssidor som inte matchar kundernas intention när de använder olika sökord i Google är ett av de vanligaste misstagen som företag gör i Google Ads.

Därför köper företag oftast omedvetet fel trafik i Google Ads

När ditt företag annonserar i Google Ads är det A och O att förstå vilken intention som kunderna har när de använder olika sökord i Google. 

Vad menas då men intention? Jo, i det här fallet vad de är ute efter eller vad de förväntar sig att hitta när Google visar sökresultatet. 

Letar de efter att köpa en produkt eller tjänst? Eller letar de efter information kring ett ämne?

Väldigt många av de sökningar som görs i Google är s.k. informativa sökningar där dina potentiella kunder letar efter mer information kring ett ämne som de intresserar sig för.

Ett sådant exempel kan vara ”landningssida exempel” där man genom att läsa sökfrasen, eller genom att googla söktermen, förstår att användaren letar efter exempel på hur en landningssida kan utformas.

Det är här som det nu blir fel hos många företag. 

Kunderna letar efter information och företagen vill sälja sina tjänster och produkter. Därför fokuserar företagen på att prata om sina produkter och tjänster i annonserna istället för att fokusera sina insatser på att delge sin expertkunskap kring det aktuella området som kunderna letar information om.

Det som nu händer i Google Ads är att flera företag, oftast omedvetet, köper mycket informativ trafik. Det vill säga trafik från kunder som letar efter information men som istället möts av en annons och/eller landningssida som handlar om en produkt eller tjänst. 

På grund av att kunden inte hittar det som den letar efter (informationen) så lämnar man webbplatsen och företaget har betalat för ett klick som inte kommer att konvertera. 

Anledningen till att man ofta omedvetet köper ”fel” trafik, eller informativ trafik, är att det är så enkelt att lägga till nya sökord i Google Ads och/eller att man använder mycket breda matchningstyper vilket i sin tur gör att man omedvetet exponerar sina annonser på informativa sökord.

Det kan således vara så att om företagets Google Ads-konto underpresterar så behöver det inte nödvändigtvis bero på inställningarna i annonskontot utan att ni helt enkelt länkar till sidor som upplevs som irrelevanta av kunderna.

Varför ska man köpa informativa sökord?

Det kan emellertid vara lönsamt att köpa informativa sökord om man konstaterar att det är så många potentiella kunder påbörjar sin köpresa. 

Det kan även vara relevant om man konstaterar att det förekommer få eller inga s.k. kommersiella sökord i den marknad man verkar i (dvs. sökord som kunderna använder för att leta efter den produkt eller tjänst man erbjuder).

Genom att medvetet köpa de informativa sökorden och genom att skapa anpassade landningssidor (eller informationssidor) för respektive sökord så kan man knyta kunderna till sig och på sikt konvertera dem till kunder.

Skapa fler informationssidor

Lösningen på problemet är i teorin enkel och innebär helt enkelt att man skapar landningssidor för de olika informativa sökorden och pekar respektive sökord till sin landningssida. 

En bättre term än landningssida vore ”informationssida” i det här fallet för att understryka betydelsen av att kunden ska hitta information om det ämne som de letar efter.

Det här kräver naturligtvis en insats där ditt företag tar fram och producerar mer innehåll på er webbplats. Det kommer att löna sig i längden eftersom ni annars spenderar pengar på sökord som inte kommer att konvertera.

Ett vanligt scenario är att man pekar många annonser till startsidan på sin webbplats medan startsidan oftast inte innehåller omfattande information kring flera olika ämnen. 

Utgå därför ifrån att ett sökord eller ett söktema ska ha en egen unik landningssida så att ni alltid kan peka annonserna till så relevanta landningssidor som möjligt. 

Gör det tydligt redan i rubriken på landningssidan att användaren har hittat rätt genom att använda söktermerna i rubriken.

Ta reda på om dina landningssidor underpresterar i Google Ads

I Google Ads kan du få en uppfattning om hur väl annonsens landningssida matchar sökorden i en annonsgrupp. 

Gå till fliken ”Sökord” i Google Ads, ändra kolumnuppsättningen och sök efter en kolumn som heter ”Quality score” och välj sedan ”Landing page exp.” (Landing page experience). Nu får du ett betyg på hur väl landningssidan matchar sökorden som är inlagda i annonsgruppen och betygen anges som Under genomsnitt, Medel eller Över genomsnitt.

Om du ser sökord som har betyg ”Under genomsnitt” så är det någonting som inte fungerar med landningssidan och oftast beror det på att användaren förväntar sig att hitta något annat än det som presenteras på landningssidan som annonsen pekar till.

Kontrollera vilken sida som annonserna pekar till och om de exempelvis pekar till startsidan istället för en unik landningssida för sökordet så behöver ni ta fram en ny landningssida.

Mer tips och inspiration

Lyssna på podden Digital kommunikation med Johan Åberg där det finns flera avsnitt med tips och råd kring Google Ads. 

Hämta det nerladdningsbara dokumentet De vanligaste misstagen i Google Ads.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer