Om du driver restaurang och hotell idag så är dina kunder i högsta grad i digitala kanaler (läs Google) när de letar efter restaurang, hotell och konferenslokaler. Här ger vi tre tips om vad du bör tänka på för att öka sannolikheten att de väljer just ditt hotell, restaurang eller konferenslokal.
Nyligen publicerades en topplista på de företag som spenderar mest pengar i Google Adwords – Googles annonsplattform för bl.a. sponsrade länkar – och 40 % av företagen på topp 20-listan var företag inom turism; flygbolag, bokningssajter som Booking.com, charterbolagen och så vidare.
Här är tre tips som kommer att öka antalet bokningsförfrågningar från digitala kanaler.
1. Arbeta långsiktigt med sökmotoroptimering
Jag vet – du är mäkta trött på begreppet och du har tappat räkningen på hur många som försöker sälja tjänster kring sökmotoroptimering till ditt företag – men att säkerhetsställa att din restaurang, hotell eller konferenslokal syns i sökresultatet i Google är en förutsättning för att dina potentiella kunder överhuvudtaget ska exponeras av din verksamhet.
Det är framförallt två områden som ditt företag behöver arbeta med långsiktigt för att öka placeringen av era webbsidor i sökresultaten.
1. Innehållet på era webbsidor och att säkerhetsställa att dessa är utformade för ett sökord eller sökfras. Googla ”Onpage SEO” så får du upp massor med tips.
2. Arbeta med att kontinuerligt lägga till relevanta länkar från sidor med hög auktoritet som pekar till era webbsidor. I vår utbildning kring sökmotoroptimering går vi igenom konkreta tips och metoder för hur du kan åstadkomma detta.
Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete (om man inte väljer att ta tveksamma genvägar…) som kommer att löna sig i slutändan men det kräver att man arbetar med det rutinmässigt.
Komplettera med annonsering i Google Ads
Att köpa s.k. sponsrade länkar har två stora fördelar – ni exponeras omedelbart på relevanta sökningar och ni betalar inte förrän någon väljer att klicka på era sökresultat.
För att kunna utvärdera resultatet och lönsamheten för er annonsering i Google Adwords så behöver ni aktivera s.k. konverteringsspårning på er hemsida så att ni i Google Analytics och Google Adwords kan hålla reda på hur många bokningsförfrågningar som kommer från olika trafikkällor. Då kan ni enkelt se hur många bokningar som Google Adwords-annonseringen ger och jämföra detta mot kostnaden. Om ni dessutom kan värdera vad varje bokning är värd – så kan ni jämföra kostnader och intäkter.
3. Lär dig vad konverteringsoptimering är
Bara för att din verksamhet exponeras på relevanta sökningar och driver klick till din webbplats betyder inte att dina kunder väljer att göra sin bokning hos er. De som använder Google har dessutom en tendens att jämföra alternativ, vilket inte är så konstigt när så många alternativ presenteras för dem i Google.
Vad ska få dem att välja just er restaurang, hotell eller konferenslokaler? Kommunicerar ni era USP:er tillräckligt bra på den sida som besökarna landar på efter att ha klickat på era sponsrade länkar eller organiska sökresultat?
Har ni koll på hur användarna beter sig på er webbplats? Kanske finns det en tänk process till en genomförd bokning – har ni koll på vilka sidor på vägen där exempelvis besökarna väljer att lämna webbplatsen? Detta är statistik som ni kan hämta från Google Analytics om det finns installerat på er webbplats. Genom att analysera statistiken och göra åtgärder utifrån analysen så kan ni få högre konverteringsgrad, dvs. förhållandet mellan hur många som besöker er webbplats och hur många som väljer att göra en bokning.
Lycka till!