Vad är social selling?
Social selling är en metod som kompletterar säljarnas arbete med en aktivitet i sociala medier.
I en undersökning gjord i USA ökade säljarna som använt sig av Social selling sin försäljning i snitt 63 % medan gruppen som inte implementerat metoden endast ökade sin försäljning i snitt med 41 %. Läs mer om hur andra har använt Social selling för att hitta nya kunder.
Idag använder dina kunder alla tillgängliga digitala kanaler för att bilda sig en så bra bild av ditt företag som leverantör som möjligt. De tittar på företagets siffror på allabolag.se, de googlar företaget och tittar på säljarnas profiler i sociala medier.
Vilket intryck ger din säljorganisation i kanaler som exempelvis LinkedIn idag?
När en potentiell kund väljer att kolla upp säljarens profil på LinkedIn – ökar eller minskar det chansen för att föra dialogen med kunden framåt?
Med Social selling kan du och din säljorganisation bland annat:
- Öka antalet kontaktytor gentemot potentiella kunder
- Komplettera er prospektering med verktyg som LinkedIn Sales Navigator
- Förbli ”Top of Mind” hos era kunder genom att även kommunicera med dem genom statusuppdateringar i sociala medier
- Inleda fler dialoger med potentiella kunder
- Stärka förtroendet och varumärket för företaget och de enskilda medarbetarna
- Öka er omvärldsbevakning genom att följa potentiella kunder i kanaler som exempelvis LinkedIn
Hur fungerar social selling i praktiken?
För att få ut så mycket som möjligt av Social selling och kanaler som exempelvis LinkedIn så behöver du arbeta med följande områden.
- Skapa en professionell och kundfokuserad profil på LinkedIn
- Använda sökfunktionalitet och verktyg som LinkedIn Sales Navigator för prospektering
- Regelbundet publicera tips och insikter kring ditt expertområde
- Starta konversationer med potentiella kunder och flytta dem till telefonsamtal och möten
Så kommer din säljorganisation igång med social selling
Eftersom Social selling är ett relativt nytt arbetssätt så kräver det regelbunden utbildning och uppföljning i din organisation.
Börja med att skapa er en ökad förståelse för begreppet och vad det innebär. En föreläsning eller en utbildning kan vara en bra start för att öka medvetenheten i hela gruppen.
Ta därefter fram en plan för hur ni ska använda kanaler som exempelvis LinkedIn. Vem är målgruppen och hur ska de bearbetas? Vilken kommunikation kan vi bedriva i kanalen och hur kan marknadsavdelningen underlätta säljarnas arbete i sociala medier?
Läs även Social selling – en checklista för VD och försäljningschef.
Nästa steg - kom igång direkt
Här är några tips för dig som vill komma igång med Social selling direkt.
- Ladda ner e-boken ”100 LinkedIn-tips för företag” som är fullproppad med korta och enkla tips kring LinkedIn.
- Läs våra artiklar om Social selling i vårt bloggarkiv.
- Skapa en kundfokuserad profil på LinkedIn.
- Följ eller skapa kontakt med Johan Åberg på LinkedIn som publicerar tips kring Social selling.
- Kontakta oss för en skräddarsydd utbildning för en eller flera personer.
E-bok om social selling
Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.