Nu är den här! Svenskarna och internet är Internetstiftelsens rapport över internetanvändandets utveckling och förändring under 2020. I årets rapport görs dels jämförelser med 2019 års siffror, dels mellan första och tredje kvartalet av 2020.
Många nya insikter har kunnat konstateras under pandemin och en utav dem är det ökande användandet av sociala medier.
Här sammanfattar vi det du som digital marknadsförare behöver ha koll på och förklarar vad det kan ha för betydelse för dig och ditt arbete.
Ökat användande av sociala medier
Användandet av sociala medier har ökat under 2020, konstateras i rapporten. Ökningen är tydlig både om vi jämför användandet under 2019 med 2020 och under det tredje kvartalet under 2020 jämfört med det första kvartalet under 2020.
Med andra ord har pandemin medfört en ökning i sociala medier-användandet för personer som är 16 år och uppåt.
LinkedIn har ökat kraftigt i användandet på sistone. Jämfört med 2019 är det bara 1 procentenhet mer under 2020s första kvartal. Jämförs däremot första och tredje kvartalet under 2020 så kan en ökning på totalt sett 5 procentenheter konstateras.
Eftersom just arbetssökande inte utgör en så pass stor grupp av alla användare på LinkedIn som man kan tro, kan en av anledningarna till den stora ökningen istället bero på människors önskan om ett socialt sammanhang rent jobb- och karriärsmässigt.
Som användare tycks man under pandemin, med andra ord, vara mer benägen att vilja dela, och ta del av, arbetsrelaterade artiklar och inlägg och connect:a med andra.
Instagram är den sociala medieplattform som fått absolut störst ökning. Jämfört med under 2019 har användandet på daglig basis totalt sett gått upp 12 procentenheter.
Instagram är även den plattform där pensioner ökat sin användning mest, vilket talar för att marknadsföring gentemot en äldre målgrupp kan komma att bli allt vanligare på sociala medier fram över.
Användandet av Facebook har också gått upp under pandemin och enligt Svenskarna och Internet är det 4 procentenheter fler som använder Facebook dagligen under det tredje kvartalet av 2020 jämfört med det första.
Tiktok och Twitch
Tiktok och Twitch är populära i synnerhet bland den yngre generationen. Tiktok är en livesändning- och videoapp medan Twitch är en videotjänst för framför allt chatt och livesändningar av datorspelande.
För Tiktok är utvecklingen enorm under pandemin – 8 procentenheter fler använder appen under det tredje kvartalet än det första. Detta bland personer i åldrarna 16-25 år.
Så har e-handeln utvecklats
Även om majoriteten av internetanvändarna har e-handlat i samma utsträckning som innan pandemin så har ändå 24% uppgett att de handlat i högre utsträckning online än tidigare.
Störst ökning av nya e-handlare är bland de som är 76 år eller äldre där hela 19% uppger att de har handlat i högre utsträckning under pandemin än tidigare.
E-handeln har onekligen fått ett uppsving rent generellt under pandemin och vi förutspår att det är en trend som kommer hålla i sig.
Samtals- och kommunikationstjänster ökar
Samtals- och kommunikationstjänster har ökat i användande under pandemin och en av dessa tjänster är Facebooks Messenger-app.
Här uppger åtta av tio att de använder appen under det tredje kvartalet och jämfört med första kvartalet kan vi se en ökning med totalt sett tre procentenheter.
Vad innebär detta för dig som digitalt ansvarig?
Pandemin har onekligen ställt mycket på sin spets. Med ett ökat användande av sociala medier och en benägenhet att e-handla i större utsträckning än tidigare är digitala plattformar om möjligen ännu mer populära att använda för företag i marknadsföringssyfte.
Nu har dessutom e-handeln lockat till sig en större andel shoppare av högre ålder, vilket också bör tas med i beräkningen när man som företag annonserar digitalt.
Tidigare har kanske inte denna målgrupp annonserats mot på sociala medier i en så stor utsträckning, men i takt med att användandet av sociala nätverk så som Instagram, till exempel, ökar bland de äldre, ser vi en förändring i hur vi som marknadsförare också kan nå ut till målgruppen.
I takt med att användningen av digitala kommunikationsmedel som ett sätt att hålla kontakten under pandemin har ökat i populäritet, kan marknadsföringsmetoder som till exempel Messenger som annonsplacering vid marknadsföring på Facebook bli allt mer populärt.