Vet du vad dina kunder letar efter i Google? Finns ditt företag representerat i sökresultatet och tar möjligheten att synas och bygga förtroende gentemot dina potentiella kunder? I den här artikeln gräver vi djupare i hur ditt företag kan bli bättre att synas i rätt ögonblick för era potentiella kunder.
Vilket värde tillför ditt företag i köpprocessen?
Ta någon minut och klicka dig in på ditt företags webbplats. Är webbplatsen innehållsrik och finns det exempelvis en blogg som handlar om kundernas frågor och utmaningar? Eller finns det bara information om företaget, produkterna och tjänsterna?
Om svaret är det sistnämnda så är det stor sannolikhet att ditt företag går miste om många kundbesök till er webbplats. Kunder som letar efter svar på frågor de ställs inför i sin arbetsvardag där ditt företag erbjuder relevanta produkter och tjänster. Om era konkurrenter har gjort hemläxan och arbetat medvetet med sin synlighet i världens största sökmotor så är det sannolikt att din potentiella kund hamnar på deras webbplats och börjat bygga förtroende gentemot kunden innan ditt företag ens vet att kunden har ett problem som de vill lösa.
Ta reda på vad dina kunder letar efter
Många företag gör misstaget att bara utgå ifrån sin egen verksamhet när man arbetar med sökmarknadsföring, exempelvis genom att bara sökoptimera webbsidorna för sina produkter och tjänster. Det ska man naturligtvis göra men det är även viktigt att titta på vilka frågor som kunderna letar svar på.
Ett enkelt sätt att skapa dig en bättre uppfattning om vad kunderna letar efter är att påbörja en sökning i Google. Se exempel nedan:
Vi utgår ofta från att personer letar efter våra produkter och tjänster när de använder Google men vi får heller inte glömma att de letar svar på sina frågor som uppstår i samband med, i det här fallet, en rekrytering. Som rekryteringsföretag borde vi således ställa oss frågan: Finns den här informationen att hitta på vår webbplats? Är innehållet på webbplatsen anpassat på ett sätt som gör det enkelt för Googles sökalgoritm att förstå att innehållet är relevant utifrån en specifik sökning?
Låt oss titta närmare på vilket sökresultat som vi får när vi gör sökningen ”rekrytera rätt personal”. Låt oss först fundera kring vad personen som gör sökningen är ute efter. Är personen ute efter att få hjälp av ett rekryteringsföretag när man gör sökningen ”rekrytera rätt personal” eller är personen ute efter information som hjälper dem att rekrytera rätt? Med största sannolikhet är det den sistnämnda informationen som man letar efter.
Titta på sökresultatet nedan. Vilka sökresultat tror du, utifrån ovanstående resonemang, är mest attraktivt för användaren?
Precis – de tre första sökresultaten i det s.k. organiska sökresultatet, markerat i rött. Annonserna är reklam för företagens tjänster och tillhandahåller ingen användbar information för kunden i det här ögonblicket.
Lär känna din målgrupp och tillhandahåll användbart innehåll
Rätt innehåll är verktyget för att guida kunden längre ner i köpprocessen. Utan rätt information så kommer inte kunden att vilja fortsätta processen och troligtvis kommer de fortsätta leta efter informationen i Google tills de har hittat den. Om informationen finns hos din konkurrent men inte hos dig – vilken leverantör tror du har byggt förtroende hos kunden? Vem har skapat bättre förutsättningar för att kunden ska välja dem som leverantör?
Låt marknads- och säljavdelningen sitta ner tillsammans och gå igenom vilka vanliga frågor som uppstår i köpprocesserna och få en delad bild av kundernas utmaningar. Därefter kan marknadsavdelningen ta fram relevant innehåll som tilltalar målgruppen och använda sociala medier och andra digitala kanaler för att distribuera innehållet till kunderna.
Lycka till!