Tre enkla tips för att göra en mer kundfokuserad profil på LinkedIn

I den här artikeln bjuder jag på tre enkla tips för hur du enkelt kan stärka ditt personliga varumärke som säljare och samtidigt skapa en profil som fokuserar på hur du kan hjälpa dina kunder.

1. Balansera din Sammanfattning mellan dig själv och kunden

En fundamental del i social selling är att fokusera mer på kunden än dig själv i din närvaro på LinkedIn.

Ett exempel på detta kan vara att fokusera på att hjälpa, utbilda, inspirera och skapa värde för ditt nätverk genom dina statusuppdateringar istället för att trycka ut dina produkter och tjänster.

Ett annat exempel på detta är att skriva en profil som fokuserar mer på vilket värde som du kan tillföra dina kunder än att lista dina personliga egenskaper eller vilka arbetsuppgifter du har.

Under åren har jag utbildat över hundra säljare i hur de kan förbättra sin närvaro på LinkedIn och här sammanfattar jag hur du kan lyfta din profil på några enkla sätt.

Din LinkedIn-profil är inte ditt CV!

Låt inte din LinkedIn-profil vara en kopia av ditt CV som du dammar av lite emellanåt utan fundera istället på hur du kan använda LinkedIn i din nuvarande roll.

Om du är säljare, egenföretagare, konsult eller arbetar gentemot kunder på något annat sätt i din roll så låt det framgå tydligt vilken skillnad du kan göra för dina kunder.

”Jag hjälper företag med X, ”Jag hjälper dig med Y, ”Jag arbetar med X på företag Y som hjälper dig att…” och så vidare.

Balansera detta med att även ge en bild av vem du är, dina styrkor och vilka ansvarsområden du har så att din profil även blir tillgänglig för rekryterare.

Håll dig till runt 150 ord fördelat på 3-4 stycken så får du in det viktigaste i din Sammanfattning utan att texten känns för kort eller för lång.

2. Förstärk budskapet med en bakgrundsbild som sätter dig i rätt sammanhang

Förutom det självklara tipset om att säkerställa att du har en professionell och högupplöst profilbild så kan du även enkelt ge ett trevligare intryck av din profil genom att använda en genomtänkt omslagsbild.

Jag har under åren sett en hel del bra exempel på personer som har valt omslagsbilder som är relaterade till deras verksamhet och som förstärker budskapet i punkt 1 ovan.

Här är några exempel:

Marknadschefen på företaget som erbjuder tjänster för skolan använder en omslagsbild på ett typiskt klassrum.

VD:n på företaget som erbjuder tjänster för hotellbranschen använder en omslagsbild på ett vackert hotellrum.

Säljaren på företaget som säljer tegel har en snygg omslagsbild på en kontorsfasad med deras tegel.

Konsulten som erbjuder rådgivning och föreläsningar har valt en omslagsbild där hon håller föreläsning för en större grupp.

VD:n på hotell- och konferensanläggningen har valt en vacker bild över hotellets restaurang som omslagsbild.

Ett tips är att prata med företagets marknadsavdelning för att få dem att ta fram ett antal bakgrundsbilder i rätt format som sedan alla medarbetare kan välja att använda om man vill.

3. Komplettera din profil med medier som kunderna kan fördjupa sig i

I slutet av din Sammanfattning eller under dina respektive tjänster under avsnittet ”Erfarenhet” kan du lägga till dokument, bilder, länkar, filmer eller presentationer.

Här kan du exempelvis välja att lägga till länkar som leder kunden från din profil till relevant innehåll på företagets webbplats, exempelvis information om era olika tjänster.

Du kan även välja att lägga upp videoklipp som presenterar dig eller ditt företag. Tips! Skriv ”Video:” i början av rubriken så gör du det tydligare för dina profilbesökare att det döljer sig ett videoklipp bakom förhandsvisningen i din profil.

Du hittar den här funktionen genom att klicka på pennan längst upp till höger i din profil och att därefter skrolla längst ner i dialogrutan ”Redigera introduktion”.

Här väljer du ”Hämta” för att exempelvis lägga upp en bild eller ”Länk” för att klistra in en länk till exempelvis er hemsida.

Samma funktion hittar du om du klickar på pennan till höger om respektive tjänst under avsnittet ”Erfarenhet” i din profil.

Lycka till!

E-bok om social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer