Tre saker som du kan börja göra i Google Analytics 4

Lyssna på den här artikeln

I den här artikeln tipsar vi om några saker som du kan börja göra för att komma igång med Google Analytics 4. 

För fler konkreta tips och råd kring företagets digitala marknadsföring så lyssna in podden Digital kommunikation med Johan Åberg som finns där du lyssnar på poddar.

Markera händelser som konverteringar

En av fördelarna med Google Analytics 4 är att verktyget automatiskt fångar upp vissa typer av interaktioner som en användare kan tänkas göra på er webbplats. 

I Google Analytics 4 hittar du dessa händelser under ”Administratör->Händelser”. Här kan du sedan markera de händelser som du vill räkna som konverteringar för att exempelvis i nästa steg kunna importera dessa händelser till verktyg som exempelvis Google Ads eller för att läsa av dem i dina rapporter. 

Tänk på att det sannolikt finns fler interaktioner som du vill att webbplatsbesökarna gör på din webbplats. Om dessa inte finns bland de automatiska händelserna som Google Analytics 4 samlar in behöver du implementera spårning för dessa interaktioner med hjälp av Google Tag Manager. 

Om du inte har någon tidigare erfarenhet av Google Tag Manager rekommenderar vi att du tar hjälp av din digitala samarbetspartner eller din webbyrå. Du kan även kontakta oss genom att svara på det här meddelandet så hjälper vi dig.

Skapa automatiska och anpassade insikter

En annan fördel med Google Analytics 4 är att verktyget hjälper dig att ta fram insikter istället för att du själv behöver göra analysen. 

När du har loggat in i Google Analytics 4 så har du en länk som heter ”Visa alla insikter” en bit ner till höger på sidan. Klicka här och om du har tur så har Google Analytics 4 redan förberett ett antal automatiska insikter för dig. 

Det kan exempelvis vara att verktyget visar om det har skett någon större förändring i antalet konverteringar eller i trafik från specifika kanaler. Det kan även vara att verktyget berättar för dig vilken kanal som har genererat flest konverteringar under den gångna perioden. 

Om du på denna sidan klickar på knappen ”Skapa” så kan du här skapa egna bevakningar/insikter. Här finns ett antal förberedda bevakningar, exempelvis ”Skicka ett e-postmeddelande till mig när det finns en avvikelse i antalet konverteringar under en dag”. 

Du kan även skapa egna bevakningar här. Klicka på ”Skapa anpassad” så kan du här exempelvis skapa en regel som säger att du vill bli meddelad om trafiken till en specifik sida går upp eller ner med ett visst antal procent. 

Anpassa vad du vill se under fliken "Rapporter"

Visste du att du själv kan anpassa utseendet i Google Analytics 4? 

Börja med att klicka på ”Rapporter” och välj sedan ”Bibliotek” som finns längst ner i menyn för ”Rapporter”. Här kommer du sedan att se att det finns ett par ”Samlingar”. 

Samlingarna visas i menyn för Rapporter. Du kan alltså skapa nya samlingar och själv välja vilka rapporter som du vill se här!

Här kan du skapa en ny samling (eller ”rubrik”) och sedan välja vilka rapporter som du vill visa under rubriken. Om du saknar en rapport kan du skapa en ny rapport som du sedan drar in i din samling genom att klicka på ”Redigera samling” och sedan dra rapporten till din samling.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer