Tre sätt för att hitta fler B2B-kunder på nätet

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Många B2B-företag delar gemensamma utmaningar vad gäller marknadsföring och försäljning, bland annat att det är svårt att få tag på och boka möten med beslutsfattare.

En annan stor utmaning är att vår ökade användning av sociala medier och digitala kanaler gör att kunderna inte är lika beroende av att prata med en leverantör, då de har möjlighet att skaffa sig information och lösningar på sina problem och utmaningar på egen hand.

I den här artikeln delar vi med oss av tre metoder som ditt B2B-företag kan använda för att hitta nya kunder på nätet.

hitta-fler-b2b-kunder

1. Öka din synlighet i Google

En ökad synlighet i Google bör vara en hörnsten i den digitala marknadsföringen för de flesta företag. Anledningen är enkel – du exponerar din webbplats, och därigenom din verksamhet, dina produkter och tjänster i samma ögonblick som en potentiell kund letar efter svar på frågor som du kan hjälpa dem med.

Kortfattat kan man säga att det finns två sätt att öka din synlighet i Google. Den ena metoden är det som kallas sökmotoroptimering, där du arbetar med olika metoder och tillvägagångssätt för att få bättre placeringar i det som kallas det organiska sökresultatet.

Den andra metoden är helt enkelt att annonsera i Google när det sker sökningar på begrepp som är relevanta för din verksamhet, produkter och tjänster. Det åstadkommer man genom Googles annonsverktyg, Google AdWords.

Observera att Google AdWords är ett komplext annonsverktyg och vi ser ofta dessa vanliga misstag hos företag som själva har startat upp sin annonsering i Google. Om du annonserar med Google AdWords idag men är osäker på om din annonsering presterar så bra den kan, så ta gärna kontakt med oss så hjälper vi dig med en kostnadsfri analys.

2. Använd Marketing Automation och Inbound Marketing

Att exponera din webbplats för potentiella kunder är emellertid inte tillräckligt såvida du inte har tur och din potentiella kund är i omedelbart behov av din hjälp. De flesta som besöker din webbplats är det sannolikt inte. Det finns dessutom en annan utmaning – du kan inte identifiera vem som besöker din webbplats och det finns risk att de besöker din webbplats, surfar vidare för att sedan glömma bort dig och slutligen gör affär med en leverantör som har varit alert och fångat upp intresset.

Med Marketing Automation/Inbound Marketing fångar du upp potentiella kunder på din webbplats genom att exempelvis låta dem ta del av ett dokument som berättar kring lösningen på ett problem som är vanligt hos dina kunder.

Men för att din kund ska få tillgång till materialet så måste de lämna sin e-postadress och eventuellt andra uppgifter till dig. I det ögonblicket kan du identifiera vem kunden är och i Marketing Automation-verktyget dessutom följa hur personen interagerar med olika typer av innehåll på din webbplats, om de besöker specifika sidor eller genomför olika åtgärder.

Dessa händelser kan du poängsätta – om de väljer att ladda ner ett produktblad så är det sannolikt mer värt om de bara tittar på en sida. Du väljer själv hur du vill poängsätta olika händelser. Detta gör att du över tid kan sortera fram de som är närmast ett köp och exempelvis bearbeta dem traditionellt genom ett telefonsamtal. Dina säljare kan således lägga tid och energi på varma leads istället för att ödsla tid på kalla samtal.

En annan fördel med Marketing Automation är att du kan skapa e-postmeddelanden som skickas ut vid givna tidsintervall efter att din kund har laddat ner dokumentet.

Dessa e-postmeddelanden skräddarsyr du givetvis efter innehållet som de har laddat ner – så att du vet att dina e-postmeddelande till kunderna är relevant. Detta gör att du dels syns fler gånger för dina kunder, du driver kunder till din webbplats, kunderna genomför olika åtgärder på din hemsida vilket du sedan kan se i ditt Marketing Automation-verktyg.

3. Social Selling

Social Selling handlar om hur du som företag kan integrera sociala medier i ditt säljarbete.

Många företag brottas idag med utmaningar som att beslutsfattare är svåra att få tag på och svåra att boka möten med. De är dessutom trötta på att få ”kalla samtal” och vice versa – handen på hjärtat – det är många säljare som inte tycker om den här typen av säljarbete.

Med Social Selling använder säljaren istället exempelvis sin personliga profil på LinkedIn för att positionera sig som kunnig inom sitt område för att attrahera inkommande leads, och för att proaktivt prospektera och ta kontakt med potentiella kunder. En stor fördel med det här tillvägagångssättet är att kunden är uppvärmd innan samtalet eller mötet – och det kanske dessutom är på kundens initiativ.

Det finns fler anledningar att börja fundera på hur ditt företag kan integrera sociala medier och digitala kanaler i ert säljarbete. Idag använder 69 % av personer mellan 26-35 år sociala medier varje dag – personer som redan eller snart sitter på beslutsfattande positioner.

Lycka till!

hämta vår e-bok med tips och inspiration kring social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling på 68 sidor med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar