Tre sätt för marknadsförare att skapa content utan en blogg

Att kontinuerligt blogga och hjälpa dina kunder med tips och råd kring de utmaningar de står inför är ett bra sätt att stärka förtroendet gentemot potentiella kunder. Men ibland räcker tiden helt enkelt inte till för att ta sig tid att skriva ett blogginlägg på flera hundra ord. Vilka alternativ finns det?

I den här artikeln tipsar vi om tre sätt som du kan använda content i din marknadsföring i sociala medier utan att behöva skriva ett blogginlägg.

1. Dela andras innehåll

Det förmodligen enklaste sättet att vara närvarande för dina potentiella kunder i sociala medier är helt enkelt att dela annat innehåll som rör ditt expertområde.

För att skapa ett effektivt arbetssätt så rekommenderar vi att du använder omvärldsbevakningsverktyg, som exempelvis Google Alerts, tillsammans med verktyg som schemalägger inlägg i sociala medier (Buffer, HootSuite).

Omvärldsbevakningsverktygen skickar länkar till innehåll som du har valt att bevaka automatiskt till din e-postkorg och du kan enkelt i nästa steg dela innehållet till dina sociala medier med verktygen för publicering och schemaläggning.

Det finns några saker som du bör tänka på när du gör detta. Dela inte bara en länk till artikeln utan utnyttja texten som du får möjlighet att skriva in i anslutning till länken för att synliggöra din kompetens. Skriv 1-2 meningar som tillför läsarna något ytterligare värde, t ex genom att nämna ett tips som inte framgår i artikeln. Detta blir ett sätt att synliggöra din kompetens och bygga förtroende gentemot potentiella kunder som tar del av ditt innehåll.

Fokusera även på att bli en användbar resurs i ditt nätverk på LinkedIn, eller att samla och tillhandahålla intressant och relevanta länkar för dina kunder på din företagssida. Med andra ord – prata mindre om er själva och mer om kundernas problem och utmaningar. Det gör kommunikationen mer relevant för era potentiella kunder.

2. Dela presentationer till dina kunder

Du och många av dina kollegor tar säkert fram presentationer till olika ändamål. Genom att skapa ett konto på en tjänst som exempelvis SlideShare så kan ni enkelt dela presentationerna i sociala medier.

Om ni inte vill dela känslig information eller annat innehåll som ni vill hålla för er själva så spara din presentation i ett nytt dokument för att göra en publik version av den.

Spara ner presentationen, ladda upp den på SlideShare och klistra sedan in länken i dina sociala medier. Snabb och smidig Content Marketing!

3. Använd gammalt innehåll i ny form

När ditt företag har byggt upp ett arkiv med ”gammalt” innehåll – exempelvis i form av blogginlägg eller annat material, så kan ni återanvända materialet men ni publicerar det istället i en annan form.

En gammal bloggartikel kan exempelvis bli en ny presentation på Slideshare. En presentation på Slideshare kan bli ett videoklipp. Eller ett nytt blogginlägg som går på djupet, eller som kompletterar presentationen ytterligare.

Länkarna som ni har delat i sociala medier kan samlas i en bloggartikel, där ni kan samla intressanta länkar kring ett visst ämne som rör ert expertområde.

Här sätter egentligen bara fantasin gränserna om vad som är möjligt. Det ända som krävs är att innehållet är lika relevant idag som för exempelvis ett halvår sedan.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer