I det här inlägget ger vi dig tre tips om hur du kan använda olika funktioner i Google Analytics för att skapa dig en bättre bild av hur dina kunder använder din hemsida.
1. Ta reda på vilka sidor som har hög avvisningsfrekvens
Avvisningsfrekvensen visar hur stor andel av besökarna som kom in på en angiven sida för att sedan lämna din webbplats utan att besöka ytterligare sidor. Du tar enklast fram detta på följande sätt:
1) Logga in i Google Analytics och gå till menyn ”Beteende”. Klicka sedan på ”Webbplatsinnehåll” och ”Sidor”. Klicka i kolumnen där det står ”Avvisningsfrekvens” så att kolumnen sorteras från högsta till minsta. För att enklare visa dina mest betydelsefulla sidor, det vill säga de med många besök, väljer du även alternativet ”Viktad” under rutan ”Sorteringstyp” som finns ovanför tabellen. Nu visas dina populäraste sidor sorterat efter de med högst avvisningsfrekvens.
2. Ta reda på om potentiella kunder besöker din webbplats
Under fliken ”Beteende”, ”Teknik” och ”Nätverk” kan du se vilken Internetleverantör som dina besökare använder. Ibland visas dock företagsnamn här istället vilket gör att du kan få en uppfattning om vilka potentiella kunder som besöker din webbplats.
Informationen kan du även få fram för enskilda sidor. Låt oss säga att du har ett antal olika produktsidor så kan du gå in på de enskilda sidorna för att se den här informationen enbart för de sidorna. Gå tillbaka till ”Beteende”, ”Webbplatsinnehåll” och ”Alla sidor”. Leta upp en produktsida och klicka på den så att du bara visar statistik för den sidan. Välj sedan ”Sekundär dimension” och sök efter ”Internetleverantör”. Välj att visa fler rader längst ner till höger.
Om du vill ha en rapport varje dag om vilka som har besökt en specifik sida så kan du göra ovanstående och sedan välja datumintervall ”igår”. Klicka sedan på ”E-post” uppe till vänster på sidan och välj att ta emot en PDF varje dag. Denna kommer då att visa vilka som har varit inne på en specifik sida under föregående dag.
3. Jämför kvaliteten i trafiken från datorer och mobila enheter
I april 2015 kommer Google att skärpa kraven på att hemsidor bör vara mobilanpassade genom att inkludera detta som en faktor i sin sökalgoritm. Kortfattat innebär det att du som inte har en mobilanpassad hemsida riskerar att hamna längre ner i sökresultaten i Google. Om du behöver ytterligare argument för att ta fram en ny och mobilanpassad hemsida så kan du även titta på hur kvaliteten i trafiken skiljer sig mellan de som besöker er webbplats från en dator respektive mobil enhet. Här brukar man ofta se en skillnad.
Gå till ”Målgrupp”, ”Mobilt” och ”Översikt”. I tabellen som presenteras kommer du att se skillnaden mellan Desktop (dator), Mobile (mobiltelefoner) och Tablet (surfplattor). Jämför värdena i kolumnerna som är grupperade som ”Beteende” och se hur de skiljer sig åt.
Lycka till!
10 begrepp som du måste ha koll på i google analytics
Vi har valt ut 10 viktiga begrepp i Google Analytics.